Nowa Ténéré 700: horyzont jest Twój

Historia Ténéré: gdzie wszystko się zaczęło

Korzenie Ténéré sięgają roku 1976, kiedy wprowadzono na rynek motocykl typu enduro XT500. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu i kompaktowemu podwoziu ten uniwersalny, 1-cylindrowy, 4- suwowy model odniósł błyskawiczny sukces. W wielu krajach w całej Europie XT500 był najlepiej sprzedającym się modelem Yamaha w późnych latach 70. — w 14-letnim okresie produkcji w samej Francji sprzedano ponad 60 000.

Dzięki możliwości jazdy w każdym terenie, wytrzymałej konstrukcji i wyjątkowej niezawodności otwiera nowy świat przygody dla wielu motocyklistów. Te same zalety sprawiły, że był to idealny wybór dla uczestników pierwszego rajdu Paryż-Dakar, w którym zwyciężył Francuz Cyril Neveu na motocyklu Yamaha XT500.

Model XT500 szybko ugruntował swoją reputację jako najwytrzymalszy motocykl rajdowy i stał się flagowym modelem dla kierowców i rajdowców szukających przygody. Dzisiaj jest uważany za jedną z najbardziej znaczących i najbardziej charakterystycznych ikon wśród motocykli z końca XX w., a na całym świecie działają kluby jego właścicieli.

Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku XT osiągnął legendarny status wśród europejskich riderów, a w 1983 r. Yamaha przedstawiła model XT600Z, który stał się pierwszą maszyną Adventure noszącą nazwę Ténéré — co w języku tuareskim znaczy „pustynia” lub „dzicz”.

W tym czasie linia Ténéré stale ewoluowała i rosła. Pod koniec lat 80. wprowadzono 2-cylindrowy XTZ750 Super Ténéré, a następnie na początku lat 90. — jednocylindrowy XTZ660 Ténéré. W tym okresie seria Yamaha Adventure podbijała wiele kolejnych wyścigów Dakar, podczas których w latach 90. Francuz Stéphane Peterhansel zdobył 6 zwycięstw na swoim fabrycznym motocyklu Yamaha bazującym na modelu XTZ750.

Dzisiejsza seria Yamaha Adventure obejmuje wyrafinowane modele XT1200Z oraz XT1200ZE Super Ténéré, które zostały wprowadzone w 2010 roku, jak również ekskluzywny XT1200ZE Raid Edition.

Ténéré 700 World Raid: przetestowany w ekstremalnych warunkach

Pierwszym efektem prac Yamahy nad nowym motocyklem typu Adventure było wprowadzenie na rynek koncepcji T7 w 2016 roku. Była ona prezentowana na wystawach motocyklowych na całym świecie, budziła ogromne zainteresowanie i dawała przedsmak tego, co miało nadejść, gdy w 2017 Yamaha przedstawiła prototyp Ténéré 700 World Raid, który był kolejnym krokiem do ostatecznej specyfikacji produkcji.

Od 2017 r. prototyp Ténéré 700 World Raid odbywał intensywne podróże w wielu kluczowych miejscach na całym świecie i podczas tej fazy rozwojowej był poddawany najbardziej ekstremalnym testom na nieprzyjaznym terenie i w trudnych warunkach klimatycznych.

Pilotowany przez zespół profesjonalnych motocyklistów, w tym przez wielokrotnego zwycięzcę rajdu Dakar Stéphane’a Peterhansela i członków zespołu Official Yamalube Yamaha Rally Team, takich jak Adrien van Beveren i Rodney Faggoter, prototyp World Raid został przetestowany do granic możliwości całym świecie, od dzikiej Australii aż po brutalne pustynie Ameryki Południowej.

W tym samym czasie, gdy tysiące godzin spędzano na prototypach, program Ténéré 700 World Raid również przedstawiał projekt setkom lokalnych motocyklistów, którzy zostali zaproszeni do udziału w procesie tworzenia i pomocy w ukształtowaniu ostatecznego modelu produkcyjnego.

Całkiem nowa Ténéré 700: lekki motocykl, który sprawdzi się w każdym terenie

Wszystkie motocykle typu Adventure marki Yamaha mają w swoim DNA ducha przygody, dlatego są mocne, wytrzymałe i niezawodne. Każdy model Ténéré w segmencie Adventure otwiera możliwości nieskończonych podróży i pozwala na odkrywanie poczucia prawdziwej wolności. Jedynym ograniczeniem jest tylko wyobraźnia kierowcy. Horyzont jest Twój.

Szerokie doświadczenie Yamahy w jeździe terenowej i niesamowite osiągnięcia w zawodach nie budzą wątpliwości. Teraz nadszedł czas, aby ponownie ustanowić markę Yamaha jako wiodącą w segmencie Adventure wraz z wprowadzeniem nowego Ténéré 700 — lekkiego i bezkompromisowego modelu z jedną z najlepszych specyfikacji w swojej klasie oraz jednego z najbardziej ekscytujących i znaczących nowych modeli typu Adventure, na które czekano.

Ténéré 700, wyposażony w wydajny dwucylindrowy silnik CP2 w układzie równoległym o pojemności 698 cm3 i zupełnie nowe podwozie, został zaprojektowany z myślą o najlepszej w klasie obsłudze i sprawności w terenie, co w połączeniu z dużą prędkością na długich dystansach podczas jazdy na szosie sprawia, że jest to niezwykle wydajny i wszechstronny motocykl Adventure.

Ténéré 700 — podstawowe informacje
• Wyścigowa konstrukcja typu dual-sport inspirowana serią T7 z DNA właściwym modelom Ténéré
• Lekkość, małe wymiary, zwinność
• Doskonała charakterystyka terenowa
• Dobre właściwości do jazdy na szosie w każdych warunkach pogodowych
• Swoboda podróży za sprawą dużego zasięgu ponad 350 km
• Wydajny, sprawny i ekonomiczny silnik o dużym momencie obrotowym
• Możliwość przełączania opcji ABS do jazdy terenowej
• Skuteczna ochrona przed warunkami atmosferycznymi w postaci szyby i osłon dłoni
• Najnowocześniejsze zawieszenie o długim skoku
• Dostępne trzy warianty kolorystyczne

4-suwowy silnik CP2 o pojemności 689 cm3 z ustawieniami typowymi dla segmentu Adventure

Yamaha zrewolucjonizowała świat motocykli wraz z rozwojem silników typu crossplane, które napędzają jej najlepiej sprzedające się modele. Nowy Ténéré 700 jest wyposażony w wysoko ceniony silnik dwucylindrowy w układzie równoległym o pojemności 689 cm3.

Cechą charakterystyczną kompaktowego silnika CP2 jest jego wysoki moment obrotowy o liniowej charakterystyce, który zapewnia natychmiastową reakcję przepustnicy i doskonałe przyspieszenie — to atrybuty, które sprawiają, że jest on wydajny i wszechstronny zarówno na szosie, jak i w terenie. Silnik, osiągający maksymalny moment obrotowy przy 6500 obr./min, zapewnia doskonałą równowagę między wydajnością i kontrolą, a dzięki doskonałej oszczędności paliwa przyczynia się do zwiększenia zasięgu Ténéré 700 w przypadku dużych odległości między tankowaniami.

Aby spełnić surowe wymagania użytkowników motocykli typu Adventure przekładnia końcowa jest zoptymalizowana i wraz z szeregiem charakterystycznych dla modelu ustawień wtrysku paliwa funkcje te przyczyniają się do zapewnienia wyjątkowej elastyczności i wydajności w różnych środowiskach.

Nowa, lekka, podwójna rama kratownicowa ze stali o konstrukcji rurowej

Podczas tworzenia Ténéré 700 jednym z kluczowych celów było osiągnięcie smukłego, zwinnego i lekkiego podwozia, które byłoby dostosowane równie dobrze do jazdy na szosie, co do jazdy terenowej. Aby spełnić te wymagania, projektanci Yamaha opracowali całkiem nową, lekką, podwójną ramę kratownicową ze stali o konstrukcji rurowej, która łączy w sobie małą masę z potężną siłą, dzięki czemu idealnie nadaje się do różnych warunków jazdy.

Dzięki kompaktowemu rozstawowi osi o długości 1590 mm i wąskiemu nadwoziu to wzmocnione podwozie zapewnia sterowność, a 240 mm prześwitu modelu Ténéré 700 sprawia, że kierowca nie ma problemu z utrzymaniem go na najtrudniejszym terenie.

Wąskie, kompaktowe, ergonomiczne nadwozie oraz siedzenie

Możliwość przeniesienia środka ciężkości ciała do przodu i do tyłu w celu dopasowania do podłoża jest niezwykle istotna, jeśli chcesz zachować pełną kontrolę w warunkach jazdy terenowej, dlatego Ténéré 700 jest wyposażony w płaskie siedzisko o wysokości 880 mm i smukłe nadwozie, co daje kierowcy maksymalną elastyczność. Kompaktowe nadwozie i wąski zbiornik paliwa również pozwalają objąć zbiornik kolanami, czy to w pozycji siedzącej, czy stojącej, zapewniając dodatkową pewność i kontrolę w każdej sytuacji, niezależnie od tego, czy jeździsz po błocie czy po asfalcie.

Agresywna, wyścigowa estetyka przodu z czterema reflektorami LED

Nowy Ténéré 700 jest wyposażony w charakterystyczny zespół reflektorów, który bezpośrednio pochodzi od najnowszych motocykli wyścigowych Yamaha i prototypu T7. W sumie cztery reflektory LED dają silne światło, które może oświetlić najciemniejszy teren. Mocny przód w układzie 2 + 2, chroniony przez przezroczystą zabudowę, z dwiema światłami pozycyjnymi LED podkreśla wyglądem terenowy charakter tego motocykla typu Adventure.

Regulowane widelce 43 mm typu upside-down o długim skoku

Podczas jazdy terenowej potrzebujesz najlepszych systemów zawieszenia, a widelce o długim skoku w modelu Ténéré 700 to niepodważalne dowody na to, że jest to prawdziwa maszyna typu Adventure o wiodącej charakterystyce w klasie motocykli terenowych. Wytrzymałe widelce o długości 43 mm zachowują kształt w najbardziej ekstremalnym terenie, zapewniając precyzyjne kierowanie i płynne działanie zawieszenia, a skok rzędu 210 mm pozwala na atak nawet najtrudniejszego terenu.

Oferując pełną regulację amortyzacji, te rajdowe przednie widelce zapewniają wysoki poziom komfortu i lekkie prowadzenie, gdy jesteś na szosie, dzięki czemu Ténéré 700 jest jednym z najbardziej wszechstronnych i przyjemnych długodystansowców.

Zdalnie regulowany tylny amortyzator

Ténéré 700 jest wyposażony w rajdowy system tylnego zawieszenia typu dźwigniowego, który zapewnia płynne i stopniowe działanie w celu zapewnienia maksymalnego komfortu jazdy i zwiększenia poziomu kontroli.

Tylne zawieszenie z lekkimi, aluminiowymi wahaczami zapewniającymi małą masę nieresorowaną ma skok 200 mm i, podobnie jak system przedniego zawieszenia, jest przystosowane do najbardziej ciężkich warunków jazdy terenowej, a także do komfortowej jazdy na szosie. Kolejną istotną funkcją jest zdalny regulator, który pozwala na precyzyjne ustawienie naprężenia wstępnego podczas podróży, dzięki czemu można szybko i łatwo dopasować amortyzację do warunków jazdy.

Kokpit w stylu rajdowym z cieniowaną kierownicą

Siedząc na nowej Ténéré 700 z rajdowym kokpitem, poczujesz się jak na rajdzie Dakar i zainspirujesz się do tego, aby poznawać i odkrywać to, co nieznane. Kompaktowa szyba i przednia owiewka zapewniają doskonałą ochronę przed wiatrem, zachowując jednocześnie smukły i lekki charakter motocykla, a wyścigowa, cieniowana kierownica umożliwia swobodne ułożenie ciała bez względu na to, czy jesteś w pozycji siedzącej czy stojącej.

21-calowe szprychowane koło przednie, 18-calowe szprychowane koło tylne

Podobnie jak w przypadku doskonałych specyfikacji przedniego i tylnego zawieszenia, szprychowane koła wyraźnie pokazują, że ten motocykl jest stworzony z myślą o poważnej jeździe terenowej. Dzięki swojej zdolności do skutecznego pochłaniania ciągłych uderzeń podczas jazdy na nierównym terenie te lekkie koła współpracują z zawieszeniem o długim skoku, zapewniając optymalną skuteczność i kontrolę.

Opony Pirelli Scorpion Rally STR są montowane jako oryginalne wyposażenie, a ponieważ Ténéré 700 ma przednie koło o wyścigowym wymiarze 21 cali i tylne koło 18 cali, można dopasować różne opony do własnych wymagań — od czystego enduro do jazdy głównie terenowej po uniwersalne opony typu dual-sport.

Wąski zbiornik paliwa o dużej pojemności 16 litrów

W trakcie tworzenia tej nowej generacji motocykli Adventure najważniejszym celem Yamahy było to, aby model Ténéré 700 zapewnił wiodącą charakterystykę do jazdy terenowej w połączeniu z nieprzeciętnymi możliwościami drogowymi oraz miał prawdziwie daleki zasięg.

Mimo smukłej konstrukcji zbiornik paliwa ma pojemność 16 litrów, a jego wąska część tylna zostawia dużo miejsca na ruchy kierowcy i doskonałe oparcie dla kolan. Niezależnie od tego, czy siedzisz czy stoisz, niewielkie wymiary tego pojemnego zbiornika paliwa umożliwiają przenoszenie masy ciała bez wysiłku, a dzięki ekonomicznemu 2-cylindrowemu silnikowi 16 litrów paliwa wystarczy do przejechania ponad 350 km, co dodaje nowemu modelowi Ténéré 700 wszechstronności.

Kompaktowe, wielofunkcyjne wskaźniki w rajdowym stylu

Innym przykładem technologii rajdowej wykorzystanej przy tworzeniu Ténéré 700 mogą być niewielkie wskaźniki. Ten lekki zestaw wskaźników, umieszczony centralnie za szybą, aby uzyskać doskonałą widoczność, daje szeroki zakres informacji, które widać bez odrywania wzroku od drogi lub toru. Wielofunkcyjny wyświetlacz LCD zawiera wyczerpujące informacje obejmujące wybrany bieg, poziom paliwa, dwa liczniki przebiegu i przybliżony zasięg paliwa, a także średnie i chwilowe zużycie paliwa itp.

Kokpit jest zaprojektowany w celu dostosowania do dokupionych urządzeń nawigacyjnych, umożliwiając dodanie dodatkowego wyposażenia odpowiednio do własnych wymagań, w tym GPS, czytników książek drogowych i smartfonów.

Możliwość przełączania systemu ABS dla łatwej regulacji

Układ hamulcowy składa się z przednich podwójnych tarcz falistych 282 mm i tylnej tarczy falistej 245 mm, które zapewniają wysoki poziom mocy hamowania z dużą czułością przy każdej prędkości na autostradzie lub w terenie.

Podczas jazdy terenowej można w razie potrzeby tymczasowo wyłączyć system ABS przez naciśnięcie przełącznika po zatrzymaniu. Przy wyłączonym układzie ABS możliwe jest pełne sterowanie ręczne. W szczególności można specjalnie zablokować tylne koło w określonych sytuacjach — takich jak bardzo ciasne zakręty czy strome zbocza.

Dobra ochrona motocyklisty

Na długich trasach szyba i przednia owiewka zapewniają dobrą ochronę przed wiatrem i opadami, a wąskie i kompaktowe nadwozie pozwala ułożyć ciało blisko maszyny, aby zmniejszyć opór powietrza. Mocne osłony dłoni z tworzywa sztucznego oprócz ochrony przed wiatrem i deszczem pomagają także zapobiegać uszkodzeniom spowodowanym przez skały i kamienie, które mogą być wyrzucane przez pojazdy z przodu, a także zapewniają dodatkową ochronę przed gałęziami i liśćmi. W przypadku gdy przewrócisz się w terenie, zabezpieczają dźwignie i przepustnicę przed przypadkowym uszkodzeniem.

Najważniejsze dane techniczne

  • 4-suwowy silnik dwucylindrowy CP2 w układzie równoległym o pojemności 689 cm3
    • Nowa, lekka, podwójna rama kratownicowa ze stali o konstrukcji rurowej
    • Wąskie, kompaktowe, ergonomiczne nadwozie oraz siedzenie
    • Agresywna, wyścigowa estetyka przodu z czterema reflektorami LED i dwoma światłami pozycyjnymi LED
    • Regulowane widelce 43 mm typu upside-down o długim skoku 210 mm
    • Zdalnie regulowane zawieszenie tylne typu dźwigniowego o skoku 200 mm
    • Kompaktowy kokpit w stylu rajdowym z cieniowaną kierownicą
    • 21-calowe/18-calowe lekkie koła szprychowane z oponami typu Adventure
    • Wąski zbiornik paliwa o dużej pojemności 16 litrów dla zasięgu ponad 350 km
    • Kompaktowe, wielofunkcyjne wskaźniki w rajdowym stylu
    • Możliwość szybkiego przełączania układu ABS
    • Szyba i osłony dłoni dla dobrej ochrony kierowcy

Dostępność Nowa Ténéré 700 będzie dostępna w drugim kwartale 2019 roku u dealerów Yamaha.

Kolory
• Ceramic Ice
• Competition White
• Mocarna czerń

Strony: 1 2