Silnik Kawasaki z kompresorem! Nowy ZZR1400?

- Piotr Jędrzejak

Kawasaki prezentuje silnik wyposażony w kompresor, ale nie zdradza niczego więcej!

Na targach motocyklowych w Mediolanie Zieloni pokazali Z1000, a na Tokyo Motor Show pochwalili się czymś jeszcze ciekawszym. Zaprezentowali silnik wyposażony w kompresor, co zelektryzowało wczoraj cały świat związany z motocyklami. Niestety w oficjalnej informacji nie znajdziemy zbyt wielu szczegółów. Kawasaki podkreśla swoje doświadczenie i zaawansowanie w budowaniu silników turbo i zaznacza, że jest to silnik motocyklowy z kompresorem stworzony w fabryce, bez współpracy z firmami zewnętrznymi.

Być może zabrzmi to rewolucyjnie, ale widoczny na zdjęciu silnik nie jest pierwszym wytworem Kawasaki wyposażonym w kompresor. Podobna jednostka znalazła się w skuterze wodnym w 2011 roku – z czterech cylindrów o pojemności 1498 cm3 produkuje moc 300 KM. Tego szatana niestety (a może stety?) nie zobaczymy w motocyklu, ale dobra informacja jest taka, że Zieloni nie muszą zaczynać projektu od totalnego zera.

Czym dokładnie będzie zaprezentowany silnik, niestety nie wiemy. Istnieją jednak dwa scenariusze, mniej i bardziej prawdopodobny. Według tego pierwszego, pojemność to około 600 cm3. Dzięki temu powstałby motocykl lekki i względnie oszczędny, który swoimi osiągami równałby się z klasą 1000 cm3. Podobny trend jest przecież niesamowicie popularny w przemyśle samochodowym – małe auto, mały silnik, turbo i całkiem duża moc.

Zdecydowanie bardziej prawdopodobna wydaje się jednak pojemność na poziomie 1000 cm3. W takim przypadku, dzięki kompresorowi taka jednostka z powodzeniem mogłaby napędzać nową generację ZZR1400. Za tą teorią stoi kilka argumentów. Plotki o doładowanym „Zygzaku” krążą po świecie już od kilku lat, a zdecydowana większość aktualnych doniesień sugeruje własnie takie rozwiązanie. Poza tym, blog Motorcycle.com dotarł do rysunków patentowych nowej jednostki Kawasaki. Jeden z tychże szkiców przedstawia motocykl z nowym silnikiem, który jest niesamowicie podobny do aktualnego ZZR1400.

Czy poniższe ilustracje mówią same za siebie? Jak uważacie, jaką pojemność będzie miał nowy silnik z kompresorem i co będzie napędzał?

Tak wygląda szkic motocykla wyposażonego w nowy silnik z kompresorem…

…a tak wygląda ZZR1400 2014. „Przypadek? Nie sądzę!”

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl