System może ocalić nawet 2500 osób rocznie, dlatego będzie obowiązkowy w samochodach sprzedawanych w UE od 2018 roku. BMW przy okazji wprowadza go do motocykli.

Nieustannie starając się poprawiać bezpieczeństwo motocyklistów, BMW wprowadza do swoich motocykli system “Intelligent Emergency Call”. Samochody już od wielu lat łączą się z ogólnoeuropejskim systemem szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych eCall, jednak do tej pory motocykle nie posiadały tego rozwiązania. Chodzi oczywiście o przycisk SOS, po naciśnięciu którego można natychmiast wezwać pomoc (lub wzywana jest ona automatycznie, o tym później).

BMW eCall system bezpieczenstwa SOS (2)

Jak wykazały badania eCall, dzięki tego typu systemom służby ratunkowe pojawiają się w miejscu wypadku od 40% do 50% szybciej. Jak ustaliła Komisja Europejska, takie systemy mogą ocalić nawet 2500 osób rocznie (oszczędzając przy tym procesie do 26 miliardów Euro). Dlatego systemy eCall będą obowiązkowe w samochodach w UE od 2018 roku.

Nie ma w tym zapisie mowy o motocyklach, jednak słynące z dbania o bezpieczeństwo BMW podejmuje własne działania. BMW Motorrad ma plan, aby ta technologia trafiła do motocykli do 2017 roku.

„Intelligent Emergency Call” w motocyklach BMW bazuje na połączeniu z siecią komórkową, jednak nie jest potrzebny żaden konkretny dostawca. Po prawej stronie kierownicy ukrywa się przycisk SOS, a obok niego głośnik i mikrofon. Po połączeniu z systemem eCall, europejski motocyklista będzie mógł rozmawiać z operatorem w swoim języku.

BMW eCall system bezpieczenstwa SOS (3)

System współpracuje z zaawansowanymi czujnikami, może włączyć się automatycznie lub manualnie. BMW Motorrad mówi o 3 scenariuszach:

Scenariusz 1: Automatyczne załączenie systemu po poważnym upadku / kolizji:

Połączenie alarmowe jest nawiązywane automatycznie, bez opóźnienia, wysyłając wiadomość do wykwalifikowanego BMW Call Center. Operator opiekuje się ofiarą wypadku poprzez połączenie głosowe do momentu przyjazdu służb ratunkowych.

Pomoc jest wysyłana w każdym przypadku, nawet gdy nie ma odpowiedzi. Wyświetlacz na zegarach pokazuje, że eCall zostało zainicjowane. Włączony jest też sygnał dźwiękowy. W tym przypadku motocyklista nie może anulować połączenia alarmowego.

Scenariusz 2: Automatyczne załączenie systemu po niegroźnym upadku / kolizji:

Połączenie alarmowe jest nawiązywane po 25 sekundach, przed wysłaniem wiadomości do BMW Call Center. Jeżeli pomoc po niegroźnym wypadku nie jest potrzebna, motocyklista może anulować połączenie przez naciśnięcie przycisku.

Jeżeli połączenie nie będzie anulowane, procedura ratunkowa zostanie rozpoczęta tak, jak w scenariuszu 1. Wyświetlacz na zegarach pokazuje, że eCall zostało zainicjowane. Włączony jest też sygnał dźwiękowy.

Scenariusz 3: Manualne załączenie systemu przez wciśnięcie przycisku:

Połączenie jest rozpoczynane manualnie przez użycie przycisku SOS po prawej stronie kierownicy, na przykład w celu zadzwonienia po pomoc dla innych użytkowników drogi. Wiadomość zostaje wysłana do BMW Call Center oraz nawiązywane jest połączenie głosowe.

Połączenie głosowe jest niezbędne przed podjęciem dalszych działań, jeżeli aktywacja systemu nastąpiła manualnie. Motocyklista ma możliwość manualnego anulowania połączenia alarmowego przez naciśnięcie przycisku lub wyłącznie stacyjki. 

Manualne połączenie może być nawiązane jedynie w przypadku, gdy motocykl jest zatrzymany, z włączoną stacyjką.

Jeżeli system eCall rzeczywiście tak znacznie usprawnia niesienie pomocy (w co nie wątpimy), to my go popieramy! A jakie jest Wasze zdanie?

BMW eCall system bezpieczenstwa SOS (1)