Kawasaki ZX-10R 2013 – automatyczny amortyzator skrętu

- Piotr Jędrzejak

Po bardzo nieoficjalnych plotkach o nowym wcieleniu ZX-6R, Kawasaki oficjalnie puszcza parę z ust, chwaląc się inną nowością.

Zieloni ogłaszają, że na rok 2013 ich flagowy superbike dostanie coś nowego, póki co wiadomo jedynie o amortyzatorze skrętu. Kawasaki opracowało go razem z Ohlinsem, sterowany będzie automatycznie, za pomocą specjalnej jednostki komputerowej umieszczonej pod zbiornikiem. Siła amortyzacji dobierana będzie po analizie przyspieszenia/hamowania oraz prędkości tylnego koła. W praktyce oznacza to, że manewrowanie w korku będzie łatwe i gładkie, a po wyjechaniu na szybką trasę, amortyzator samodzielnie zmieni swoje ustawienie, umożliwiając precyzyjną kontrolę nad motocyklem.

Pomysł brzmi genialnie, ale na pewno nie innowacyjnie. Pamiętacie rok 2004 i premierę Fireblade’a? Na jego pokładzie znalazło się urządzenie o nazwie Honda Electronic Steering Damper i było dokładnie takim samym wynalazkiem, jaki po 8 latach montuje Kawasaki – z tą różnicą, że tutaj zaangażował się Ohlins. Być może amor skrętu to tylko jeden z kilku elementów zawieszenia sterowanych elektronicznie? Poczekamy, zobaczymy.

Poza tym, dowiedzieliśmy się o nowych malowaniach. Jak widzicie na zdjęciach, do wyboru jest tradycyjna zieleń i biało-czarna zebra. Przeznaczone są one jednak na rynek amerykański, więc wcale nie wykluczone, że nie będą miały nic wspólnego z europejskimi wersjami. Cena nowej Kawy podskoczy w USA o 300 dolarów, więc u nas również można spodziewać się podwyżek.

Czyżby Kawasaki zbroiło się do walki z odświeżonym S1000RR? Czy może ma tak dobrą pozycję, że wystarczy dodać tylko wspomniany elektroniczny amortyzator? Jak uważacie?

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl