Honda MSX 125 2013 – nowy, dla młodych

- Piotr Jędrzejak

Wielkie Skrzydło zaskakuje po raz kolejny, prezentując nowy, rekreacyjny motocykl dla młodego pokolenia!

Informacja prasowa

MSX125 („Mini Street X-treme 125”) to kontynuacja oryginalnego, rekreacyjnego motocykla na małych kołach, zdefiniowanego przez Hondę w roku 1963 kultowym modelem „Monkey”, który zainspirował także modele Dax i Ape. Produkowany w Tajlandii, MSX125 jest wystarczająco kompaktowy, aby oferować wyśmienite prowadzenie i użyteczność, jednocześnie dając poczucie dosiadania pełnowymiarowego motocykla, dzięki zastosowaniu wielu elementów o standardowych rozmiarach. To po części mini-bike, po części motocykl, zapewniający porywające osiągi, pewne prowadzenie i atrakcyjną, miejską stylistykę.

MSX125 napędza sprawdzony i wydajny, zasilany wtryskiem paliwa, czterosuwowy silnik o pojemności 125 cm3, zoptymalizowany pod kątem jeszcze lepszej ekonomii i jak najpłynniejszego sposobu oddawania mocy i momentu obrotowego. Maszyna korzysta także z motocyklowej, czterobiegowej skrzyni biegów i manualnego sprzęgła. Uzupełnieniem całości jest kompaktowa, wytrzymała rama stalowa, odwrócony widelec przedniego zawieszenia, tylne zawieszenie typu monoshock, hydrauliczne tarcze hamulcowe z przodu i tyłu oraz lekkie 12” koła wyposażone w szerokie opony o niskim profilu. Cała konstrukcja waży 101,7 kg.

Zobacz też: Video-prezentacja Hondy MSX 125!

Mini Street X-treme 125 do tej pory nie był jeszcze nigdzie prezentowany, a jego debiut w Europie odbędzie się podczas odbywającej się w tym tygodniu wystawy motocykli w Brukseli. Motocykl pojawi się w salonach dealerów motocykli Hondy już w maju 2013 roku i kosztował będzie 12 400 złotych.

Od redakcji: Nie wiemy jak Wy uważacie, ale według nas połączenie nazwy Mini Street X-treme z takim designem tworzy niesamowicie pozytywny i zakręcony obraz motocykla. Nie możemy się doczekać, żeby zobaczyć go na żywo!

Zapoznajcie się ze szczegółami technicznymi podwozia:

Założenia projektowe podwozia MSX125 były następujące: stworzyć bazę dla praktycznego motocykla, który można z łatwością używać – i bezproblemowo parkować – w mieście. Jednocześnie musi gwarantować wygodę i radość z jazdy poza miastem, także z pasażerem.

Tak powstała stalowa, pojedyncza rama grzbietowa. Sztywna rura łącząca główkę ramy i oś tylnego wahacza, nadaje MSX125 minimalistycznego wyglądu. Odpowiednia elastyczność tylnego wahacza i punktów mocowania silnika zapewniają z kolei idealny balans pomiędzy komfortem, a pewnością prowadzenia.

Nowa struktura ramy pozwoliła także na umieszczenie komponentów wtrysku paliwa PGM-FI i elektryki wewnątrz osłony zbiornika paliwa, nie redukując przy tym jego pojemności, wynoszącej 5,5 litra. Rozstaw osi wynosi 1200 mm, a wyprzedzenie i kąt nachylenia główki ramy odpowiednio 25 stopni i 81 mm. Waga wynosi 101,7 kg. Wysokość siedzenia MSX125 wynosi zaledwie 765 mm, zaś ogólne wymiary sprawiają, że posiadacze „kamperów” z łatwością schowają go w swoich „domach na kółkach”.

Kolejnym celem inżynierów było wyposażenie MSX125 w zawieszenie z wyższej klasy motocykli. Odwrócony widelec o średnicy 31 mm (po raz pierwszy zastosowany w motocyklu Honda o pojemności 125 cm3) ogranicza masę nieresorowaną, a dzięki większej powierzchni nacisku, w porównaniu ze zwykłym widelcem teleskopowym, poprawia tłumienie i ogólną pracę zawieszenia. Pełnowymiarowe półki przedniego zawieszenia jeszcze bardziej wpływają na wyczucie i poprawiają prowadzenie. Za efektywną pracę tylnego zawieszenia odpowiada pojedynczy amortyzator współpracujący ze stalowym wahaczem o kształcie litery H i wymiarach 50 x 25 mm.

Niezwykle istotnym elementem stylistyki i funkcjonalności MSX125 są odlewane z aluminium, 12” koła z 2,5 calowymi felgami. Nowe ramiona w kształcie litery Y nie tylko świetnie wyglądają, ale także pomagają oszczędzić masę. Przednie koło ma wymiary 120/70-12, zaś tylne 130/70-12. 220 mm pojedyncza tarcza hamulcowa w przednim kole współpracuje z 2-tłoczkowym zaciskiem, a tylna o średnicy 190 mm z 1-tłoczkowym.

MSX125 posiada także wielozwierciadłowy reflektor o delikatnej, błękitnej poświacie, dzięki czemu przód motocykla nie tylko zyskuje na wyglądzie i charakterze, ale także używa tylko jednego źródła światła (żarówki HS1 35 W / 35 W) – zamiast osobnych żarówek do świateł mijania i drogowych. Za światło mijania odpowiada górna część, podczas gdy światło drogowe tworzą multi-reflektory rozciągające się w dolnej partii. Jasne, tylne światło LED płynnie zlewa się z przysadzistą sylwetką motocykla.

Czytelny, kompaktowy wyświetlacz LCD prezentuje wszystkie informacje, jakich potrzebuje kierowca – prędkościomierz, dwa liczniki przebiegu dziennego, wskaźnik paliwa i zegarek. Łatwość obsługi wyświetlacza, w tym resetowania i przełączania liczników, zapewniają przyciski po obu jego stronach.

Podkreślając indywidualność motocykla, jak i jego właścicieli, MSX125 dostępny jest w czterech malowaniach: Asteroid Black Metallic – Czarny Metalik; Pearl White – Perłowa Biel; Pearl Queen Bee Yellow – Perłowy Żółty; Pearl Valentine Red – Perłowy Czerwony.

Szczegóły techniczne silnika:

Dwuzaworowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 125 cm3 bazuje na jednej z najdokładniej sprawdzonych jednostek napędowych Hondy. Od swojego debiutu w roku 2003 wyprodukowany został już w ilości 930 tysięcy egzemplarzy, potwierdzając swoją niezawodność, ekonomię i łatwość w użytkowaniu.

Dalszy rozwój silnika dla modelu MSX125, dzięki redukcji tarcia poprzez offset cylindra i kompaktowe dźwigienki zaworowe z rolkami, zaowocował zwiększeniem wytrzymałości i mniejszym spalaniem. Zmniejszenie bezwładności wału korbowego wpłynęło z kolei na wyczucie rolgazu i jeszcze płynniejszy sposób oddawania mocy.

Manualna skrzynia biegów o czterech przełożeniach, razem z manualnym sprzęgłem, zapewniają płynną zmianę biegów i jeszcze bardziej nadają MSX125 motocyklowego charakteru. Przednia, 15-zębowa zębatka i 34-zębowa tylna, w połączeniu z 12” kołami, gwarantują żywiołową reakcję na ruchy rolgazu w mieście, a także możliwość płynnej jazdy z niską prędkością na wysokim biegu – co idealnie przydaje się w korkach.

Zaawansowany wtrysk paliwa PGM-FI zapewnia wydajne spalanie, współpracując z kanałami dolotowymi i wylotowymi. Kanał dolotowy jest podzielony na dwie części, pozwalając na optymalizację jego długości celem zapewnienia równego przyrostu momentu obrotowego przy niskich i średnich obrotach. Duży, 3-litrowy air-box i filtr powietrza odpowiadają z kolei za równy i cichy obieg powietrza. Żywotność filtra wynosi 16 tysięcy kilometrów.

Dzięki większej średnicy (28,6 mm) końcówki układu wydechowego oraz powiększonego do 3 litrów tłumika kilku sekcyjnego poprawiony został przyrost mocy w średnim i wysokim zakresie obrotów. Wydajność katalizatora poprawiono umieszczając go w rurze układu wydechowego; wyższa temperatura pozwala na jego wcześniejszą aktywację, zaś przednia część stożkowego katalizatora wyrównuje opływ gazów.

Silnik MSX125 idealnie łączy w sobie żywiołowość i osiągi, wraz z użytecznością, poręcznością i dobrą zabawą. Praca włożona w redukcję tarcia oraz wydajność układu dolotowego i wylotowego, doprowadziła do stworzenia wyjątkowo wydajnej i ekonomicznej jednostki napędowej.

Dane techniczne: 

Silnik
Typ – Chłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 2-zaworowy
Pojemność skokowa – 124,9 cm3
Średnica x skok tłoka – 52,4 mm x 57,9 mm
Stopień sprężenia – 9,3 : 1
Maksymalna moc – 9,8 KM przy 7000 obr/min
Maksymalny moment obr. – 10,9 Nm przy 5500 obr/min
Pojemność miski olejowej – 1,1 litra

Układ zasilania
Przygotowanie mieszanki – Elektryczny wtrysk paliwa PGM-FI
Pojemność zbiornika paliwa-  5,5 litra

Instalacja elektryczna
Rozrusznik – Elektryczny
Pojemność akumulatora – 12 V 3,5 AH
Moc alternatora – 160 W / 5000 obr/min

Przeniesienie napędu
Sprzęgło – Mokre, wielotarczowe
Skrzynia biegów – 4-biegowa
Przełożenie końcowe – Łańcuch

Rama
Typ – Pojedyncza, stalowa rama grzbietowa

Podwozie
Wymiary (dł. x szer. x wys.) – 1760 x 755 x 1010 mm
Rozstaw osi – 1200 mm
Kąt nachylenia główki ramy – 25 stopni
Wyprzedzenie – 81 mm
Wysokość siedzenia – 765 mm
Prześwit – 160 mm
Waga – 101,7 kg
Promień skrętu – 1,9 metra

Zawieszenie
Typ – Przód: 31 mm odwrócony widelec teleskopowy
Tył: Wahacz stalowy, pojedynczy amortyzator

Koła
Typ – Przód: Ramiona Y, odlew aluminiowy, MT 2,5 – 12
Tył: Ramiona Y, odlew aluminiowy, MT 2,5 – 12
Opony – Przód: 120/70-12
Tył: 130/70-12

Hamulce
Typ – Przód: 220 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk
Tył: 190 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk

Instrumenty i elektryka
Panel wskaźników – Wyświetlacz LCD uwzględniający prędkość, dwa liczniki przebiegu dziennego, wskaźnik poziomu paliwa, zegarek
Przednia lampa – Wielozwierciadłowy reflektor projektorowy z podwójną żarówką HS1 35 W / 35 W
Tylna lampa – LED

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl