Honda Monkey powraca! W sprzedaży jeszcze w 2018

- MotoRmania

1. Wstęp

Motocykl Honda Monkey jest chyba najbardziej znany jako ikona stylu lat 70-tych, choć pojazd po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w 1961 roku. Pierwotnie stworzony jako zabawka dla dzieci, napędzana silnikiem 49 cm3 i przeznaczony dla Tama Tech, parku rozrywki w Tokio, okazał się tak popularny, że opracowano wersję drogową, której eksport do Ameryki i Europy rozpoczęto w 1963 roku, wyposażając motocykl w charakterystyczny chromowany zbiornik paliwa, składaną kierownicę i sztywno montowane koła o średnicy 5 cali.

Jego popularność opierała się na bezpretensjonalnym, budzącym natychmiastową sympatię wzornictwie, małych rozmiarach i wyjątkowo niskiej masie, co sprawiło, że motocykl stał się wspaniałą miejską zabawką. Do roku 1969 koła urosły do średnicy 8 cali, a od 1970 roku motocykl zyskał jeszcze większą popularność, gdy wyposażenie go w szybko demontowany widelec oznaczało, że mieścił się on do bagażnika nawet niewielkiego samochodu.

Honda Monkey 2018

Rok 1978 wyznacza kolejny przełom i początek prawdziwej popularności Monkey. Motocykl został przekonstruowany i zyskał ogromną popularność na rynkach z dużą liczbą samochodów kempingowych (RV), których właściciele potrzebowali poręcznego środka transportu, gdy ich jeżdżący dom parkował po dotarciu do celu podróży. I to właśnie były miejsce i czas, w których zawadiacki Monkey podbił serca milionów ludzi, dzięki 3-biegowej przekładni i sprzęgłu odśrodkowemu (które nie wymaga „tradycyjnych” motocyklowych umiejętności), dając użytkownikom pierwsze doświadczenia z obracaniem manetki przepustnicy na kierownicy jednośladu.

Jazda na malutkim motocyklu niosła tak dużo radości i była tak banalnie łatwa, że Monkey spopularyzował ideę motocykla skuteczniej, niż jakakolwiek inna maszyna. Z masywnymi oponami, wysoką mini-kierownicą, miniaturowym zbiornikiem paliwa i dużym, zgrabnym siedzeniem, Monkey niewątpliwie pasuje wyglądem do swoich najwspanialszych czasów, ale podobnie – jak uczucie sympatii, które natychmiast budzi – jest ponadczasowy.

Honda Monkey 2018

2. Opis modelu

  • Stylizacja, malowanie i chromowanie elementów w dużym stopniu bazują na koncepcji oryginału.
  • Silnik o pojemności 125 cm3 o mocy 9,38 KM (6,9 kW) i o momencie obrotowym 11 Nm zadowala się zużyciem paliwa na poziomie 1,5 l/100km.
  • Motocykl zbudowany na stalowej ramie otrzymał widelec USD, podwójne amortyzatory tylne i opony o średnicy 12 cali.
  • Masa własna z płynami wynosi 107 kg, rozstaw osi 1155 mm, a wysokość siedzenia 775 mm.
  • Całe oświetlenie wykonano w technologii LED.

Po ostatnich sukcesach stylizowanego ostro motocykla MSX125, który udowodnił potrzebę istnienia funkcjonalnego, kieszonkowego, miejskiego jednośladu, nadszedł czas, by Monkey powrócił, odrodzony w formie gotowej do życia w mieście XXI wieku.

Oczywiście, styl klasycznego Monkey musiał dostarczyć wskazówek konstruktorom nowego modelu. Trapezoidalna sylwetka podkreśla kompaktową długość, jednocześnie dodając głębi i treści jego wyglądowi. Naturalne krzywizny powierzchni wyglądają na zaprojektowane niezależnie od siebie, uwypuklając poszczególne elementy motocykla.

Błyszczący zbiornik paliwa o pojemności 5,6 litra, wykończony w tym samym kolorze lakieru co rama, wahacz i tylne amortyzatory, zwieńczono dumnie, trójwymiarowym historycznym skrzydełkiem Hondy Old Wing. Wykończone chromem, wysoko umieszczone stalowe przednie i tylne błotniki, a także chromowana tłoczona osłona wydechu, okrągłe lusterka i wysoka kierownica, to hołd złożony pierwowzorowi.

Honda Monkey 2018

Nowoczesna technika jest jednak w pełni obecna pod osłoną sugestywnej reinkarnacji klasycznego jednośladu: cyfrowy okrągły zestaw wskaźników LCD zawiera prędkościomierz (który mruga żartobliwie po włączeniu zapłonu), licznik kilometrów z dwoma licznikami dziennymi i sześciosegmentowym wskaźnikiem poziomu paliwa. Całe oświetlenie jest wykonane w technologii LED. Kluczyk zapłonu, który również ozdobiono motywem skrzydełka Old Wing, posiada funkcję zdalnej komunikacji z pojazdem, dzięki czemu światła motocykla migają po naciśnięciu przycisku, umożliwiając łatwą lokalizację na zatłoczonych parkingach. Jednokanałowy układ ABS współpracuje z systemem IMU, aby złagodzić unoszenie tyłu przy silnym hamowaniu.

Jeśli chodzi o jednostkę napędową, to zgodnie z pierwowzorem, jest to jednocylindrowy silnik o pojemności 125 cm3 z SOHC. Jest on prosty w budowie, wytrzymały i został dostrojony tak, by zapewnić użyteczny poziom dynamiki w jeździe miejskiej. Chłodzony powietrzem silnik o skoku i średnicy tłoka wynoszącymi odpowiednio 52,4 x 57,9 mm oraz ze stopniem sprężania 9,3:1, zasilany przez system wtrysku paliwa PGM-FI, wytwarza moc 9,38 KM (6,9 kW) przy 7000 obr./min. i moment obrotowy 11 Nm przy 5250 obr./min. Skrzynia biegów ma 4 przełożenia, a silnik spala zaledwie 1,5 l/100km (w cyklu testowym WMTC).

Honda Monkey 2018

Stalowa rama grzbietowa Monkey została skonstruowana tak, by zapewnić odpowiednią równowagę między sztywnością i poczuciem elastyczności, zapewniając idealne zachowanie się motocykla w szerokim zakresie warunków drogowych, w jakich taki pojazd jest używany. Owalny przekrój wahacza nawiązuje do motywu zaokrąglonych kształtów, które zastosowano w całym motocyklu.

Rozstaw osi, to 1155 mm, kąt pochylenia główki ramy i wyprzedzenie wynoszą odpowiednio 25°/82 mm, a minimalny promień skrętu, to zaledwie 1,9 metra. Masę własną wraz z płynami ograniczono do 107 kg, wysokość siedzenia ustalono na 775 mm. Pluszowe siedzisko wykonano z uretanu o wysokiej gęstości celem zapewnienia maksymalnego komfortu.

Honda Monkey 2018

Przedni widelec USD z wysokiej jakości powłoką alumite, współpracuje z zawieszeniem tylnym wyposażonym w dwa amortyzatory, zapewniające 104 mm skoku osi. Maksymalny prześwit motocykla, to 160 mm. Pojedyncza przednia tarcza hamulcowa o średnicy 220 mm i tylna tarcza o średnicy 190 mm zapewniają bezpieczne hamowanie, także przy wsparciu systemu ABS powiązanego z systemem IMU. Masywne 12-calowe opony z blokowym wzorem bieżnika zapewniają płynną jazdę, a ich wymiary, to 120/80-12 65J z przodu i 130/80-12 69J z tyłu.

Monkey 125 model roku 2018 będzie dostępny w trzech wersjach kolorystycznych:
– Banana Yellow/Ross White
– Pearl Nebula Red/Ross White
– Pearl Shining Black/Ross White

Honda Monkey 2018

3. Kamienie milowe Monkey

1961 Pierwszy model – stworzony do użytku w parkach rozrywki z 5-calowymi kołami, sztywnym zawieszeniem, składaną kierownicą oraz silnikiem o pojemności 49 cm3 z mocą 4,21 KM (3,1kW).

1961
Pierwszy model – stworzony do użytku w parkach rozrywki z 5-calowymi kołami, sztywnym zawieszeniem, składaną kierownicą oraz silnikiem o pojemności 49 cm3 z mocą 4,21 KM (3,1kW).

1963 Pierwszy model z przeznaczeniem drogowym – eksportowany do Północnej Ameryki i Europy.

1963
Pierwszy model z przeznaczeniem drogowym – eksportowany do Północnej Ameryki i Europy.

1967 Pierwszy model przeznaczony do sprzedaży w Japonii – ze składanym siedzeniem.

1967
Pierwszy model przeznaczony do sprzedaży w Japonii – ze składanym siedzeniem.

1970 Szybko demontowany przedni widelec umożliwił zmieszczenie motocykla do bagażnika niewielkiego samochodu.

1970
Szybko demontowany przedni widelec umożliwił zmieszczenie motocykla do bagażnika niewielkiego samochodu.

1978 Pierwszy model ze zbiornikiem paliwa w stylu motocykli custom.

1978
Pierwszy model ze zbiornikiem paliwa w stylu motocykli custom.

1984 Limitowana seria „Gold”.

1984
Limitowana seria „Gold”.

1987 Model “R” z podwójną ramą oraz hydraulicznym, tarczowym przednim hamulcem.

1987
Model “R” z podwójną ramą oraz hydraulicznym, tarczowym przednim hamulcem.

1991 Model “Baja” w stylu off-road z podwójnymi reflektorami.

1991
Model “Baja” w stylu off-road z podwójnymi reflektorami.

Model “Baja” w stylu off-road z podwójnymi reflektorami. 2004 Special W malowaniu bazującym na CB750F, na którym Freddie Spencer zwyciężył w wyścigu Daytona 100.

2004 Special
W malowaniu bazującym na CB750F, na którym Freddie Spencer zwyciężył w wyścigu Daytona 100.

2009 Monkey Ltd. Pierwsza wersja z wtryskiem paliwa.

2009 Monkey Ltd.
Pierwsza wersja z wtryskiem paliwa.

2017 Nowa wersja upamiętniająca 50. rocznicę sprzedaży modelu w Japonii.

2017
Nowa wersja upamiętniająca 50. rocznicę sprzedaży modelu w Japonii.

4. Dane techniczne

SILNIK
TypChłodzony powietrzem, 1-cylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, SOHC
Pojemność skokowa125 cm3
Kompresja9.3:1
Moc maksymalna6,9 kW przy 7000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy11 Nm przy 5250 obr./min.
Pojemność układu smarowaniaGórny 1,1 litra; dolny 0,9 litra
SYSTEM PALIWOWY
WtryskPGM-FI elektroniczny wtrysk paliwa
Pojemność zbiornika paliwa5,6 litra
Zużycia paliwa1,5 l/100km (wg cyklu pomiarowego WMTC)
SYSTEM ELEKTRYCZNY
RozrusznikElektryczny
AkumulatorYTZ5S
UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Typ skrzyni biegów4-biegowa
RAMA
TypRama stalowa typu backbone
PODWOZIE
Wymiary (dł. x szer. x wys.)1710 x 755 x 1029 mm
Rozstaw osi1155 mm
Kąt główki ramy25°
Wyprzedzenie82 mm
Wysokość siedziska776 mm
Prześwit160 mm
Promień skrętu1,9 m
Masa własna (z płynami i paliwem)107 kg
ZAWIESZENIE
PrzednieOdwrócony widelec teleskopowy typu upside down, skok 100 mm
TylnePodwójny amortyzator, skok 104 mm
KOŁA
Felga przednia10-ramienna, aluminiowa
Felga tylna10-ramienna, aluminiowa
Opona przednia120/80-12 65J
Opona tylna130/80-12 69J
HAMULCE
PrzedniePojedynczy, hydrauliczny, tarczowy, 220 mm, z ABS opartym na module IMU.
TylnePojedynczy, hydrauliczny, tarczowy, 190 mm
OŚWIETLENIE
ReflektoryLED
Światła tylneLED

Wszystkie wstępne dane techniczne mogą ulec zmianie bez powiadomienia.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl