Nowy Fireblade otrzyma dwuwarstwową owiewkę z ruchomymi spojlerami pomiędzy!

Honda CBR Fireblade jest superbikem, wokoło którego krąży chyba najwięcej plotek. Od dawna słyszymy szemrane zapowiedzi zmiany układu silnika na V4, ale to raczej nie nastąpi. Tymczasem w styczniu 2019 r. dotarły do nas doniesienia na temat zmiennych faz rozrządu (wysokość oraz czas otwarcia zaworów), a także dwóch wersji pojemnościowych: CBR1000RR oraz CBR1100RR.

Teraz z kolei redakcja Cycle World opisuje zupełnie nowy patent, którego najważniejszą częścią jest aktywny zestaw spojlerów!

CBR1000RR 2020 z profilu. Spojlery to 80 i 81. Linia VI pokazuje ich ostry kąt.

CBR1000RR 2020 z profilu. Spojlery to 80 i 81. Linia VI pokazuje ich ostry kąt.

W patencie zauważyć można też kilka innych, ważnych cech. Rama to wciąż konstrukcja aluminiowa typu twin-spar, jednak odświeżona. Tak samo silnik – to rzędowa czwórka, jednak wygląda inaczej. Styl owiewek przypomina wyścigówkę RC213V z MotoGP, ale oczywiście posiada drogowe dodatki, jak lusterka, czy miejsce na kierunkowskazy i tablicę. Wlot powietrza znajduje się na środku nosa owiewki, aby ciśnienie ram-air było maksymalnie wysokie. W środku ukrywa się delikatna lampa LED (oznaczona jako #59 na szkicach.)

CBR1000RR 2020 od frontu. Spojlery (80 i 81) ukrywają się wewnątrz 2-warstwowych owiewek.

CBR1000RR 2020 od frontu. Spojlery (80 i 81) ukrywają się wewnątrz 2-warstwowych owiewek.

Zabójczą cechą nowej Hondy CBR1000RR Fireblade ma być jednak aktywne aero. Na bocznych owiewkach widzimy 4 spojlery, po dwa na każą stronę. Owiewki są 2-warstwowe, co samo w sobie już poprawia opływ powietrza. Pomiędzy wewnętrzną i zewnętrzną warstwą znajdują się spojlery (po 2 na stronę), sterowane za pomocą linek, dwóch silniczków (po 1 na stronę) oraz czegoś w rodzaju sprężyn.

Spojlery zamontowane są pod dość agresywnym kątem, aby trzymały przednie koło przy ziemi w trakcie mocnego przyspieszania, aby generowały siłę dociskową przedniego koła potrzebną przy hamowaniu lub w zakrętach. Z kolei jadąc na wprost, przy większych prędkościach, spojlery powodowałyby niepotrzebny opór aerodynamiczny - w takich momentach chowały się będą do wewnątrz owiewek.

Domyślną pozycją spojlerów jest pozycja otwarta. W razie jakiejkolwiek awarii (czujników, systemu, linek, silniczków), spojlery wciąż tworzyły będą siłę dociskową.

Przekrój od góry. Spojlery są otwarte. Widać także dwie warstwy owiewek.

Przekrój od góry. Spojlery są otwarte. Widać także dwie warstwy owiewek.

Przepisy MotoGP zabraniają użycia aktywnego aero, jednak zupełnie inaczej jest w przypadku serii WorldSBK: „Spojlery i inne pomoce aerodynamiczne będą dozwolone jedynie, jeżeli są oryginalnie montowane w homologowanych, drogowych wersjach motocykli na rynkach Europy, Japonii i Północnej Ameryki”. Można spodziewać się, że już niebawem zobaczymy taki system w Superbikowych wyścigówkach Hondy.

Honda nie jest jedynym producentem, który ma zamiar wprowadzić aktywne spojlery w drogowych motocyklach. Na ostatnich wystawach podobny system zaprezentowała Aprilia w prototypowym modelu RS660 – aktywne aero trafi prawdopodobnie do RSV4. Wystawa EICMA odbędzie się już za 2 miesiące i zapowiada się niezwykle ciekawie!

Spojler.

Spojler.

Schemat: spojlery, linki, silniczki.

Schemat: spojlery, linki, silniczki.