Honda CB1000R 2018: bardziej styl, niż sport

- Piotr Jędrzejak

145 KM mocy, trochę elektroniki, 212 kg z paliwem oraz wypasiony, nowoczesny styl cafe racer!

Dotychczasowy duży naked pod tytułem CB1000R był już dość przestarzałym projektem, który raczej nie miał szans w starciu z rywalami. Na zakończonej właśnie prezentacji Hondy na (przed) targami Eicma, nowy model CB1000R był największą nowością. Dotychczas znaliśmy go pod roboczą nazwą projektu Neo Sports Cafe.

https://www.youtube.com/watch?v=Cz9ZZcQB1dQ

Zanim przejdziecie do danych technicznych, musicie wiedzieć, że przy projektowaniu tego motocykla Honda wybrała trochę inny kierunek. Japończycy nie starali się stworzyć terminatora, potężnego nakeda prężącego muskuły, a raczej chcieli zapełnić nową lukę, którą wygenerował rynek. Efektem jest wciąż szybka, ale minimalistyczna maszyna w stylu Cafe Racer. Duży nacisk postawiony został na styl i jakość. Dlatego na zewnątrz nadwozia znajdziemy jedynie 6 elementów z plastiku. Są za to elementy metalowe i aluminiowe. Konstrukcja jest zwarta i wygląda po prostu sexy. Jest to też pierwsza Honda z uchwytem tablicy zamontowanym na wahaczu. No i ten okrągły reflektor LED…

2018 CB1000R

Mimo, że Honda trochę odsunęła się od segmentu RR, to nie zapomniano podkreślić, że nowy CB1000R ma 16% mocy więcej niż poprzedni oraz 5% momentu więcej w środkowym zakresie. Napęd jest z kolei zestopniowany o 4% krócej. W efekcie na pierwszych trzech biegach, do 130 km/h, nowy naked przyspiesza podobno mocniej niż CBR1000RR!

Architektura silnika dzielona jest właśnie z CBR1000RR, a jego osiągi to dokładnie 145,5 KM mocy przy 10 500 obr/min oraz 104 Nm momentu przy 8 250 obr/min. Na pokładzie znalazło się też sprzęgło asystująco-uślizgujące, które ma pomagać przy przyspieszaniu i ślizgać się przy zbyt mocnych redukcjach.

2018 CB1000R+

Nie zabrakło ciekawej elektroniki. Przepustnica sterowana jest elektronicznie, a kierowca ma do wyboru 3 tryby jazdy + 1 własny. Do ustawienia jest moc, hamowanie silnikiem oraz kontrola trakcji zwana Honda Selectable Torque Control (HSTC).

CB1000R 2018 jest lżejszy, waży teraz 212 kg z paliwem. To oznacza, że stosunek mocy do masy poprawił się o 20%. W swojej informacji prasowej Honda mocno podkreśla, że CB1000R będzie wygodny i łatwy w prowadzeniu, a dopiero w drugiej kolejności ma być szybki i zwinny. Co przy filozofii „cafe racer” wcale nie jest wadą. Poza zupełnie nową ramą, w podwoziu ukrywa się widelec Showa SFF-BP z funkcjami rozdzielonymi na dwie lagi. Z tyłu również pracuje amortyzator Showa, w pełni regulowany, tak jak widelec.

2018 CB1000R

Na hamulce składają się tarcze o średnicy 310 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami Tokico montowanymi radialnie. Z tyłu pracuje 2-tłoczkowy zacisk na tarczy 256 mm. Jest 2-kanałowy ABS. Tylna opona ma spory rozmiar 190/55.

W podobno niedalekiej przyszłości pojawi się także wersja CB1000R+. Znajdziemy w niej fabryczne dodatki, takie jak grzane manetki, aluminiowe panele z przodu, aluminiowy błotnik z tyłu, szyba z aluminiowymi dodatkami, pojedyncza kanapa z aluminiowymi dodatkami, aluminiowy grill na chłodnicę oraz quickshifter (na pewno też aluminiowy…).

2018 CB1000R

Honda CB1000R 2018 – dane techniczne:

ENGINE
TypeLiquid-cooled DOHC In-line 4 cylinder
Valves per cylinder4
Engine Displacement (cm³)998cc
Bore and Stroke (mm)75mm x 56.5mm
Compression Ratio11.6:1
Max. Power Output107kW @ 10,500rpm
Max. Torque104Nm @ 8,250rpm
FUEL SYSTEM
CarburationPGM-FI
Fuel Tank Capacity16.2 litres
Fuel Consumption17.2km/litre
ELECTRICAL SYSTEM
StarterElectric
Battery Capacity12V/8.6AH
DRIVETRAIN
Clutch TypeWet, multiplate clutch
Transmission Type6-speed
Final DriveChain
FRAME
TypeSteel mono backbone
CHASSIS
Dimensions (LxWxH)2120mm x 789mm x 1095mm
Wheelbase1455mm
Caster Angle25 degrees
Trail100mm
Seat Height830mm
Ground Clearance135mm
Kerb Weight212kg
SUSPENSION
Type FrontShowa SFF-BP USD fork
Type RearShowa BRFC (Balance Free Rear Cushion)
WHEELS
Rim Size FrontCast aluminium
Rim Size RearCast aluminium
Tyres Front120/70 ZR17
Tyres Rear190/55 ZR17
BRAKES
ABS System Type2 channel
Front310mm double disc
Rear256mm single disc
INSTRUMENTS & ELECTRICS
InstrumentsLCD
HeadlightLED
TaillightLED

2018 CB1000R

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl