„Harley-Davidson jest kilometry za Ducati pod względem technologicznym.”

Producent odpowiedzialny za legendy z kategorii chopperów i cruiserów, chce wykupić markę, której dumą są technologiczne cudeńka z segmentów zarówno sportowych, jak też adventure, czy naked. Krótko mówiąc, Harley-Davidson chce kupić Ducati. Wśród chętnych jest także Bajaj.

Ducati jest aktualnie w posiadaniu Audi. Audi z kolei należy do grupy Volkswagen, a więc z pełną otwartością można mówić, że to Volkswagen opracowuje właśnie plan sprzedaży Ducati. Powodem jest szukanie funduszy niezbędnych po skandalu związanym z emisją spalin, tzw. Dieselgate, a zobowiązania Volkswagena opiewają na miliardy euro. Do sprzedaży marki Ducati, grupa VW zatrudniła butik inwestycyjny Evercore.

Sprzedaż Ducati odbywa się pomimo braku poparcia ze strony związków zawodowych. Te są całkiem silne, a ich przedstawiciele zajmują połowę z ponad 20 krzeseł w radzie nadzorczej VW. Rzecznik związków zawodowych powiedział:

„Ducati jest klejnotem, którego sprzedaż nie jest popierana przez reprezentantów związków zawodowych w radzie nadzorczej Volkswagena.” Odnosząc się do chęci zakupu przez HD, rzecznik dodał: „Harley-Davidson jest kilometry za Ducati pod względem technologicznym.”

Harley-Davidson kontroluje około połowę amerykańskiego rynku dużych motocykli. Do zakupu Ducati, Harley zatrudnił agencję Goldman Sachs, a pierwsze i orientacyjne oferty mają pojawić się w lipcu.

Nowy szef Volkswagena, Matthias Mueller, w odróżnieniu od swojego poprzednika nie ma zamiaru rozszerzania grupy do jak największych rozmiarów. Jego celem jest przegląd portfolio grupy VW i ewentualne wystawienie na sprzedaż biznesów niestanowiących głównej działalności.

Volkswagen ma nadzieję sprzedać Ducati za kwotę około 1,4 – 1,5 miliarda euro. Może jednak okazać się, że cenę trzeba będzie zmniejszyć. Do tej pory, po zapoznaniu się z ceną, wycofać musiały się takie firmy jak indyjskie Hero MotoCorp oraz TVS Motor Company – pomimo początkowego zainteresowania Ducati.

BMW, Honda oraz Suzuki również nie zdecydowały się na złożenie ofert zakupu Ducati.

Poza Harley-Davidsonem, bardzo poważne zainteresowanie zakupem Ducati wyraża inny producent motocykli, indyjski gigant Bajaj Auto. Ponadto w wyścigu o zakup Ducati startują też prywatne firmy inwestycyjne, jak KKR oraz Bain Capital, a także Permira. Zakupem zainteresowana jest także mniejsza firma inwestycyjna – Investindustrial – która posiadała już Ducati przed sprzedażą do Audi.

Źródła twierdzą, że sprzedaż Ducati może nie zostać sfinalizowana przed listopadowymi targami Eicma, jako że Volkswagen chce znaleźć odpowiedniego kupca (czyli takiego, który zapłaci najwięcej), a sam proces sprzedaży może być czasochłonny. Udana premiera nowego, flagowego motocykla również może wpłynąć na wartość Ducati.