Ducati Panigale V4 R 2019: nawet 234 KM z litra pojemności! [dane, zdjęcia, film]

- Piotr Jędrzejak

Nowe Panigale V4 R to maszyna WSBK przeniesiona na drogi publiczne. 

Wersja „R” topowego superbike’a od Ducati zawsze była dość szalona. Produkowana jest ona jako motocykl, na bazie którego powstają wyścigówki z serii World Superbike. Dlatego właśnie wszyscy liczyliśmy na to, że Panigale V4 R będzie brutalne. Nie przeliczyliśmy się.

DU 2018-09-19 1714 REV01

Panigale V4 R czerpie swoje technologie nie tylko z WSBK, ale także z MotoGP. Poza oczywistym spełnieniem marzeń w dziale silnika i zawieszenie, nowa R-ka ma też kosmiczne dopracowaną aerodynamikę. Owiewki skonstruowane są oczywiście z karbonu, ale do tego mają także lotki i spojlery, które poprawiają stabilność przy największych prędkościach oraz wspomagają docisk przy hamowaniach. Przy prędkości 270 km/h, pakiet aerodynamiczny zapewnia dodatkowe 30 kg docisku.

Ducati Panigale V4 R 2019 (45)

Przepisy WSBK stanowią jasno – silniki 4-cylindrowe nie mogą przekroczyć 1000 ccm pojemności. Dlatego w porównaniu do poprzedniego Panigale V4 S (1103 ccm, 214 KM), inżynierowie w Bolonii musieli się trochę napocić. Pojemność skokowa wynosi teraz 998 ccm, a szerokość i skok tłoka to 81 x 48,4 mm. Kute tłoki mają tylko dwa pierścienie, zawory są tytanowe, tak jak korbowody. Sam wał korbowy jest o kuriozalne 1,1 kg lżejszy, niż w V4S! Każdy z korbowodów oszczędza 100 gramów. Tak samo alternator. Przepustnice są o 4 mm szersze i mają 56 mm średnicy. Efekt?

Ducati Panigale V4 R 2019 (5)

Silnik Panigale V4 R generuje maksymalną moc 221 KM przy szokującym poziomie obrotów 15 250 obr/min! I to spełniając wszelkie normy homologacyjne Euro 4. Dorzuć do tego układ wydechowy Akrapovic, a moc maksymalna wzrośnie do 234 KM. Dwieście trzydzieści cztery KM mocy z 998 cm3 pojemności. Jest to najmocniejszy, fabrycznie produkowany motocykl Ducati w dziejach.

Aktualizacja, grudzień 2018: Do tej pory w specyfikacji znajdowało się mokre sprzęgło. Ducati jednak zamieniło je na suche sprzęgło. Przeczytaj więcej na ten temat.

Motocykl przy okazji stracił 2 kg na masie (przede wszystkim w silniku) i waży teraz 172 kg na sucho lub 193 kg gotowy do jazdy.

Ducati Panigale V4 R 2019 (48)

Rama pozostała niezmieniona w stosunku do V4S, ale zawieszenie już tak. Oczywiście nie ma tutaj systemu aktywnego zawieszenia. Amortyzator tylny to wciąż Ohlins TTX36, ale z przodu pojawił się nowy widelec Ohlin NPX25/30 pochodzący z padoku WSBK. Jest pod ciśnieniem wewnątrz, dla lepszego zarządzania tłumieniem olejowym. Nie posiada za to zewnętrznego zbiornika gazu. Tłoczki tłumienia są asymetryczne – 25 mm dla tłumienia kompresji w lewej ladze oraz 30 mm dla tłumienia odbicia w prawej ladze. Widelec zresztą oszczędza kolejne 600g w stosunku do V4S.

Cena? Dostępność? Tym Ducati jeszcze się nie chwali, ale przepisy WSBK znowu nie dają zbyt dużego pola do popisu: cena nie może przekroczyć 40 000 euro, a minimalna liczba wyprodukowanych sztuk to 500.

Ducati Panigale V4 R 2019 dane techniczne

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl