Ducati, Audi i Ford prezentują C-V2X: technologia komunikacji pomiędzy pojazdami i wszystkim

- Piotr Jędrzejak

Wszystkie smart-urządzenia, a także infrastruktura drogowa, może komunikować się poprzez C-V2X. W ten sposób pojazdy „porozumieją” się, kto ma pierwszeństwo na skrzyżowaniu, a smartfon w kieszeni pieszego „ostrzeże” nadjeżdżający samochód przed potrąceniem.

Wystawa Consumer Electronics Show w Las Vegas to świetne miejsce na prezentowanie elektronicznych nowinek, również tych związanych z rynkiem motoryzacyjnym. Ducati, Audi, wraz z Fordem oraz Qualcommem przeprowadzili tam „żywą” prezentację systemu C-V2X, czyli ConVeX, czyli Connected Vehicle to Everything, który ma bezprzewodowo łączyć ze sobą motocykle, samochody, pieszych, infrastrukturę drogową (oraz wszystko inne na drodze) w celu poprawienia bezpieczeństwa jazdy.

Ducati Multistrada 1260 oraz samochody Audi oraz Ford zostały wyposażone w urządzenia komunikacyjne przygotowane przez firmę Qualcomm. Zaprezentowane zostały typowe, codzienne sytuacje na drodze, w których jednak bezpieczeństwo mogło być diametralnie podniesione dzięki bezpośredniej komunikacji pomiędzy pojazdami.

Neuburg, 03.07.2018: xxx. Foto: Lukas Barth

Sytuacją, w której system C-2VX pomaga, jest na przykład 4-stronne skrzyżowanie równorzędne, bez sygnalizacji świetlnej, na którym kierowcy nie mają odpowiedniego i czystego pola widzenia. Dzięki komunikacji opartej na C-2VX, wszystkie pojazdy mogły ustalić optymalny sposób przejechania skrzyżowania.

Pozostałe scenariusze zaprezentowane z użyciem sytemu komunikacji to:
– V2V, Vehicle-to-Vehicle, pojazd z pojazdem;
– V2P, Vehicle-to-Pedestrian, pojazd z pieszym;
– V2I, Vehicle-to-Infrastructure, pojazd z infrastrukturą.

Komunukacja V2V pomaga na skrzyżowaniach, dzięki czemu można uniknąć wypadków pod kątem na skrzyżowaniach, wliczając popularne lewoskręty oraz wyjazdy z podporządkowanych. Scenariusze V2P mogą chronić najbardziej narażonych uczestników ruchu, wliczając pieszych i rowerzystów. Scenariusze V2I mogą być użyte przy strefach budowy, aby kierowca otrzymywał rozszerzone ostrzeżenie i informację na temat remontu na drodze.

Neuburg, 03.07.2018: xxx. Foto: Lukas Barth

System C-2VX może docelowo współpracować z systemami bezpieczeństwa ADAS (Advanced Driver Assistance System), takimi jak radary, lidary oraz systemy czujników martwej strefy czy wczesnego wykrywania kolizji. System komunikacji bezpośredniej używa chipsetu Qualcomm 9150 C-V2X, który może być w łatwy sposób zintegrowany ze wszelkimi modemami bezprzewodowymi. Jego implementacja jest efektywna pod względem kosztów, co może okazać się kluczowym argumentem, aby branża automotive rzeczywiście poszła w stronę C-V2X.

„Wyobraźcie sobie sytuację, w której pieszy niespodziewanie wchodzi na ulicę zza przeszkody lub w miejscu, w którym nie jest widoczny, a Twój samochód już się zatrzymuje, ponieważ został zaalarmowany przez smartfona pieszego. To tylko jeden z przykładów, jak system C-V2X może połączyć smart-pojazdy ze smart-światem” – powiedział Don Butler, dyrektor wykonawczy w Ford Connected Vehicle Platform and Product.

„Zapraszamy pozostałych producentów pojazdów, lokalne rządy oraz firmy technologiczne do udziału w znaczącym ruchu budującym ekosystem C-V2X.”

Pierluigi Zampieri, manager działu Vehicle Innovation w Ducati.

Pierluigi Zampieri, manager działu Vehicle Innovation w Ducati.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl