Continental wprowadza „zakrętowy” ABS – otrzyma go BMW S1000XR

- Piotr Jędrzejak

Continental staje się drugą po Boschu niemiecką marką, która wprowadza do produkcji system ABS działający w zależności od tego, w jakim złożeniu znajduje się motocykl!

Continental być może kojarzy się Wam głównie z oponami, jednak ta marka obecna jest w wielu innych segmentach rynku – jak chociażby systemy ABS. Teraz Continental idzie o krok dalej i swój system o nazwie Motorcycle Integral Brake rozwija o funkcję Optimized Curve Braking. Za pomocą wielu czujników oraz zaawansowanych algorytmów komputer wie, w jakim złożeniu znajduje się motocykl i z jaką jedzie prędkością. Dzięki temu, w momencie naciśnięcia klamki hamulca przez motocyklistę, system odpowiednio dopasowuje rozłożenie proporcji hamowania na przednią i tylną oś, siły hamowania oraz co najważniejsze, ogranicza nagły wzrost ciśnienia w układzie hamulcowym w pierwszej fazie hamowania, dzięki czemu cały proces przebiega znacznie bardziej gładko i progresywnie. W ten sposób eliminowana jest możliwość utraty przyczepności i wypadku, a do tego zamiast wstawać do pionu i wyjeżdżać z zakrętu, motocykl pozostaje w złożeniu.

Pierwszym, seryjnie produkowanym motocyklem wyposażonym w Continental Optimized Curve Braking będzie BMW S1000XR, który pojawi się w salonach na początku lata 2015. Nie ma wątpliwości, że aby konkurować z KTMem Adventure 1190 (a tym bardziej Super Adventure 1290), BMW musiało wyposażyć swojego sportowego adventure’a w ABS rozpoznający zakręty. W tym przypadku postawiono jednak na Continentala, zamiast Boscha.

Dzięki czujnikom i możliwościom systemu MIB, możliwe jest zastosowanie kolejnych systemów, jak ograniczenie podnoszenia tylnego koła przy hamowaniu, kontrola trakcji, czy kontrola wheelie. Continental również posiada ABS w opcji sportowej, offroadowej czy system Hold & Go wspomagający kierowcę przy ruszaniu pod górkę.

Jak pokazują badania, ABS w motocyklach może zredukować liczbę wypadków o 20-30%, a popularyzacja ABSu zakrętowego jeszcze mocniej ograniczy wypadkowość. Unia Europejska też to wie, w związku z czym wprowadzone zostało nowe rozporządzenie. Wszystkie motocykle powyżej pojemności 125 ccm będą obowiązkowo posiadały ABS. Termin 1. stycznia 2016 r, dotyczy wszystkich nowo zaprojektowanych motocykli, natomiast modele obecne już w ofercie, od 1. stycznia 2017 r. muszą być sprzedawane z systemem ABS.

 

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl