Aktualnie najnowszym trendem w dziale zegarów motocyklowychwyświetlacze TFT. Posiadają pełną gamę kolorów oraz spory kontrast, dzięki czemu są wyraźne w każdych warunkach pogodowych. Takie „zegary” umożliwiają dostęp do wszelkich opcji komputera pokładowego, a producent ma pełną dowolność w projektowaniu różnych układów obrotomierza, prędkościomierza i innych podpunktów.

Ekran TFT w KTM 1290 Super Duke R 2019

Ekran TFT w KTM 1290 Super Duke R 2019

Tego typu ekrany już wiele lat temu zadebiutowały w samochodach – czyli dokładnie tak, jak to zawsze bywa w przypadku nowych technologii, które do motocykli przechodzą po kilku latach.

Bosch aktualnie chwali się nowym wynalazkiem, który według nich będzie stanowił następny nowy trend w dziedzinie zegarów samochodowych. Są to wyświetlacze z technologią pasywnego trybu 3D, która nie wymagała będzie żadnych dodatków, ani okularów 3D, ani śledzenia ruchu gałek ocznych.

Wizualizacja systemu 3D od Boscha.

Wizualizacja systemu 3D od Boscha.

Bosch zauważa, że oczy odpowiedzialne są za 90% percepcji sensorycznej. Jednak zwykłe wyświetlanie informacji to przeżytek. Nowe wyświetlacze wygenerują realistyczny efekt trójwymiarowy, który zapewni szybsze przyswojenie informacji, niż w przypadku konwencjonalnego ekranu.

„Głębia obrazu w ekranie oznacza, że kierowca szybciej przyswoi informację wizualną – niezależnie, czy będzie to informacja od systemów asystujących, czy alert o korku ulicznym” - mówi Dr. Steffen Berns, prezydent oddziału Bosch Car Multimedia. „Alerty, które będą wyglądały jakby wyskakiwały z ekranu, staną się bardziej oczywiste oraz pilne.”

Przy parkowaniu, korzystanie z kamery cofania stanie się bardziej realistyczne, a kierowca szybciej zauważy przeszkody oraz lepiej zorientuje się, ile ma wolnej przestrzeni od ściany. W przypadku korzystania z nawigacji w mieście, efekt 3D pomoże w określeniu, za którym budynkiem należy skręcić. Wszelkie alerty oraz ostrzeżenia będą traktowane priorytetowo i tak też ukażą się kierowcy.

Jeżeli producenci samochodów zaczną współpracować z producentami motocykli, to systemy bezpieczeństwa zaczną skuteczniej wykrywać nadjeżdżające jednoślady (o tym problemie pisaliśmy kilka dni temu). Wtedy „wyskakujące” alerty tym pomogą kierowcom, aby ci nie wjeżdżali w motocyklistów. Nam to pasuje!

Wizualizacja systemu 3D od Boscha.

Wizualizacja systemu 3D od Boscha.

Bosch wprowadza innowacje zarówno do przemysłu samochodowego, jak też motocyklowego. W przypadku jednośladów jednym z głównych dostawców 6-osiowych czujników IMU, czy kontroli trakcji czułych na przechyły. To także Bosch produkuje najnowsze, motocyklowe radary, które zadebiutują dopiero na 2020 rok.

Jesteśmy przekonani, że ekrany 3D rzeczywiście rozprzestrzenią się w samochodach już niedługo. A za ile lat – jeżeli w ogóle – zadebiutują w motocyklach? Wydaje nam się, że trójwymiarowe ostrzeżenia, w połączeniu z systemem radarów, mogą mieć spory wpływ na podniesienie bezpieczeństwa na motocyklu.