BMW R1200GS chłodzone cieczą już jest!

- Piotr Jędrzejak

Na targach Intermot w niemieckiej Kolonii, które ruszyły właśnie dziś, BMW zaprezentowało między innymi swojego nowego, potencjalnego króla w klasie turystycznych enduro. Chodzi oczywiście o nowe wcielenie R1200GS, które nazywało się będzie… R1200GS!

Mówiło się o zwiększonej pojemności, a ta została na tym samym poziomie nawet pomimo dość znaczących zmian w silniku. Bawarczycy kierowali się bowiem ideą, według której nie chcieli zmieniać tego co dobre, a jedynie to ulepszać. Tak więc mamy moc 125 KM (+ 15 KM w stosunku do poprzedniego modelu) oraz 125 Nm momentu obrotowego (+5 Nm), a silnik jest chłodzony cieczą. Jest to jednak połowiczne chłodzenie cieczą (głowica i górna część cylindra) połączone z chłodzeniem powietrzem poprzez klasyczne żebrowanie na cylindrze. Nowy R1200GS będzie cięższy od swojego poprzednika o 9 kg – 238 kg w stanie gotowym do jazdy.

Z pozostałych nowości, R1200GS dostanie sprzęgło antyhoppingowe oraz elektronicznie sterowanie przepustnicą. Na wyposażeniu znajdzie się elektroniczny tempomat oraz kontrola trakcji i elektronicznie sterowanie zawieszenie – te dwa systemy razem z pracą silnika oraz ingerencją (wyłączalnego) ABSu można kontrolować jednocześnie. Odpowiada za to pięć trybów pracy komputera: Rain, Road, Dynamic, Enduro oraz Enduro Pro. Do tego wszystkiego można dodać jeszcze półaktywne zawieszenie Dynamic ESA, pracujące podobnie jak to w BMW HP4. Samo podwozie, czyli rama oraz wahacze Paralever i Telelever również zostały usztywnione, co ma skutkować większą dokładnością prowadzenia.

Najważniejsze cechy nowego BMW R1200GS 2013:

• Silnik zaprojektowany kopletnie od nowa dla zapewnienia topowej dynamiki w segmencie
• Pojemność 1170 ccm, moc 92 kW (125 KM) przy 7700 obr/min oraz 125 Nm przy 6500 rpm.
• Głowice z pionowym przepływem dla polepszonej wydajności i osiągów
• Kompaktowe chłodzenie cieczą/powietrzem dla optymalnego zarządzania ciepłem
• Prosty silnik z kompaktowym, lekkim i jeszcze lepiej dopasowaną sztywnością wału korbowego
• Pionowo podzielona skrzynia silnika w konstrukcji open deck
• 6-biegowa skrzynia zintegrowana z silnikiem, sprzęgło antyhoppingowe oraz z ograniczona siła niezbędna do operowania dźwignią
• Nowy system dolotowy zwiększający osiągi oraz przepustnica o średnicy 52 mm
• E-gas ze specjalnymi funkcjami dla zwiększonego komfortu i płynności podróżowania
• Innowacyjny system wydechowy z elektronicznym zaworem dla optymalnej charakterystyki osiągów oraz wzmocnienia dźwięku boxera
• Dowolnie wybierane tryby Rain, Road, Dynamic, Enduro oraz Enduro Pro z trzema trybami sterowania elektroniczną przepustnicą w połączeniu z ASC (automatyczna kontrola stabilności), ABS oraz ustawieniami ASC dla off-roadu, jak również różne tryby pracy Dynamicznego ESA
• Nowe zawieszenie ze sztywniejszą ramą i przykręconą tylną ramą pomocniczą
• Zoptymalizowany, lekki wał Kardana teraz po lewej stronie
• Nowo zaprojektowany Telelever z przodu i EVO Paralever z tyłu dla precyzyjnej kontroli nad maszyną
• Przeprojektowana geometria ramy oraz dłuższy wahacz dla wyśmienitej trakcji
• Optymalna szerokość i pozycja siedzenia oraz regulowana kierownica
• Optymalna i regulowana wysokość siedzenia
• Rozmiary kół: 120/70 R19 z przodu oraz 170/60 R17 zaprojektowane specjalnie dla BMW
• Przeprojektowany system hamulcowy z radialnie montowanym zaciskiem Brembo Monobloc z przodu oraz 2-tłoczkowym, pływającym zaciskiem z tyłu na większej tarczy (Ø 276mm, wcześniej 265mm)
• BMW Motorrad Integral ABS w standardzie
• Półaktywne zawieszenie Dynamic ESA (opcja)
• Reflektor przedni z optymalną wydajnością świecenia oraz dzienne światło LED (opcja)
• Pierwszy na świecie motocykl z pełnym reflektorem LED oraz światłem do jazdy dziennej (opcja)
• Nowy system elektryczny z wydzielonymi funkcjami
• Dodatkowe przełączniki elektryki
• Elektroniczny tempomat (opcja)
• Przystosowanie do zamontowanie nawigacji BMW z Multi-Controller
• Regulowana szyba obsługiwana jedną ręką, dająca wyśmienitą ochronę przed wiatrem
• Siedzenie z wieloma ustawieniami dla perfekcyjnej ergonomii
• Szybko demontowalne mocowanie tablicy rejestracyjnej do jazdy offroad
• Zwiększony prześwit (+ 8 mm)
• Nowe zegary z komputerem w standardzie. PRO komputer w opcji
• Cztery schematy malowania: Alpine White, Racing Red, Blue Fire and Thunder Grey Metallic
• Szeroki zakres specjalnych dodatków oraz akcesoriów dla motocyklisty

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl