2014 Yamaha XT1200Z oraz XT1200ZE Super Ténéré z elektronicznym zawieszeniem – zdjęcia i dane

- Piotr Jędrzejak

W sezonie 2014 Super Ténéré otrzymuje nowych detali i trochę wyposażenia, a wersja XT1200ZE ma elektronicznie sterowane zawieszenie!

Na ulepszenie dwucylindrowego, rzędowego silnika XT1200Z składa się wydłużenie kanałów dolotowych i wydechowych, poprawienie konstrukcji wałka rozrządu i pierścieni tłoka, a także użycie nowego układu wydechowego. Skutkiem tych modyfikacji jest bardziej płynny charakter, a co najważniejsze – dodatkowe 2 KM mocy i 3 Nm. Teraz Super Tenere ma 112 KM oraz 117 Nm.

Nieduże zmiany nie ominęły też systemu mapowania D-MODE, czyli elektronicznego sterowania przepustnicą. Na pokładzie wciąż pozostały tryby T (town) i S (sport), ale teraz są lepsze – cokolwiek ma to znaczyć. Na pokładzie pojawił się wielofunkcyjny ekran LCD ze wskaźnikiem załączonego biegu oraz seryjnie montowany tempomat. Nowe są owiewka z 4-stopniową, ręczną regulacją oraz kierownica i górna półka – teraz mają przenosić mniej drgań. Nie zabrakło 3-stopniowej kontroli trakcji.

Kilka nowych detali to też kierunkowskazy LED, osłona pod reflektorem, oraz nowa tylna sekcja z nową konstrukcją nisko umieszczonego, bezszwowego siedziska. Pozycja jazdy ma być bardziej naturalna i wyprostowana. Tłumik posiada mały ochraniacz, a nowej konstrukcji stopka boczna wykonana jest z kutego aluminium. Uchwyt kufra centralnego, uchwyt dla pasażera i podnóżek centralny zostały usunięte z oryginalnego wyposażenia. Masa zredukowana została o 4 kg i wynosi teraz 257 kg ze wszystkimi płynami.

W katalogu znajdziecie też model XT1200ZE i jest to nowość, jakiej Yamaha nie posiadała jeszcze w kategorii dużych, turystycznych enduro.

XT1200ZE generalnie posiada opisaną wyżej specyfikację 2014, ale została wzbogacona o całkowicie nowe, sterowane elektronicznie zawieszenie. Nie jest ono aktywne, ale obsługiwane z kierownicy. Oferuje kierowcy wybór jednego z czterech ustawień napięcia wstępnego sprężyny oraz trzy ustawienia siły tłumienia, które dalej dostosować można w 7-stopniowej skali. W rezultacie kierowca ma do wyboru 84 konfiguracje zawieszenia. Brzmi imponująco? My mieliśmy okazję jeździć FJR1300AS (test w MotoRmanii w numerze 10/2013) i powiemy Wam, że w praktyce system ten sprawdza się naprawdę nieźle. A wyobraźcie sobie sytuację, w której zjeżdżacie z asfaltu na szuter – ustawienie zawiasu guziczkami na kierownicy to właśnie to, o czym marzycie w takim momencie.

Na wyposażeniu standardowym wersji ZE znalazły się podgrzewane w 3 stopniach manetki, baza do kufra centralnego, pomocniczy uchwyt, podnóżek centralny i hand guardy. Wisienką na torcie jest kanapa wykończona materiałem przypominającym zamsz. ZE waży 265 kg.

2014 Yamaha XT1200Z (XT1200ZE) Super Ténéré – dane techniczne:

Engine
Engine typeForward-inclined parallel 2-cylinder, liquid-cooled, 4-stroke, DOHC, 4-valves
Displacement1,199cc
Bore x stroke98 mm x 79.5 mm
Compression ratio11.0 : 1
Maximum power82.4 kW (112PS) @ 7,250 rpm
Maximum Torque117.0 Nm (11.9 kg-m) @ 6,000 rpm
Lubrication systemDry sump
CarburettorElectronic Fuel Injection
Clutch TypeWet, Multiple Disc
Ignition systemTCI
Starter systemElectric
Transmission systemConstant Mesh, 6-speed
Final transmissionShaft
Chassis
FrameSteel tube backbone
Front suspension systemUpside-down telescopic fork, Ø 43 mm
Front travel190 mm
Caster Angle28º
Trail126 mm
Rear suspension systemSwingarm, Adjustable preload and rebound damping, (link suspension), Monoshock
Rear Travel190 mm
Front brakeHydraulic dual disc, Ø 310 mm wave discs
Rear brakeHydraulic single disc, Ø 282 mm wave disc
Front tyre110/80R19M/C 59V
Rear tyre150/70R17M/C 69V
Dimensions
Overall length2,250 mm (ZE: 2,255 mm)
Overall width980 mm
Overall height1,410 mm high 1,470 mm
Seat height845/870 mm
Wheel base1,540 mm
Minimum ground clearance190 mm
Wet weight (including full oil and fuel tank)257 kg (ZE: 265 kg)
Fuel tank capacity23 litres
Oil tank capacity4.2 litres

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl