2014 Aprilia Tuono V4 ABS – pełna elektronika, nowe zawieszenie i 170 KM!

- Piotr Jędrzejak

Rynek dużych nakedów na rok 2014 wygląda coraz ciekawiej!

BMW szykuje nagą wersję S1000RR, KTM zaprezentuje dzikiego Super Duke R 1290, Ducati pokaże dużego power Monstera, a Aprilia właśnie pochwaliła się odświeżoną wersją Tuono!

W informacjach prasowych możemy znaleźć wodospady informacji, jak wiele Tuono nie czerpie z wyścigowej RSV4 (czemu oczywiście nie da się zaprzeczyć), ale my chcemy konkretów.

Nowa Aprilia przyjmuje nazwę Tuono V4 R ABS, dostępna będzie w kolorach czarnym i białym, a cały, genialny pakiet elektroniki aPRC obecny będzie w standardzie. Zmiany wizualne ograniczają się do minimum, ale za na pokładzie znalazło się sporo innych modyfikacji. Widelec Sachs o średnicy 43 mm jest nowy, ma pełną regulację typu one-by-one, a wstępna konfiguracja zawieszenia ma gwarantować jeszcze lepszą efektywność na drogach publicznych, sprawniej radząc sobie z nierównościami. Delikatnie zmieniła się też ergonomia motocykla – siedzenie ma dodatkowe wypełnienie i jest dzięki temu wygodniejsze do użytku codziennego. Zbiornik paliwa ma większą pojemność (18,5 l.) i nowe panele boczne, gwarantujące lepsze wyczucie motocykla przy hamowaniu i w zakrętach.

O nowy motocyklu wypowiedzieli się zawodnicy World Superbike, Eugene Laverty i Sylvian Guintoli, posłuchajcie:

Silnik nowej Tuono, tak samo jak w RSV4 2013, został zmodyfikowany, czego skutkiem jest większa o niespełna 3 KM moc (170 KM, moment obrotowy pozostał bez zmian – 111,5 Nm). Generalnie rzecz biorąc, nowa jednostka w porównaniu do poprzedniej ma kilka zmian:
– zmodyfikowany układ wydechowy
– ulepszony system rozrządu
– kanały dolotowe o 20 mm dłuższe
– większa bezwładność koła zamachowego dla poprawienia gładkości pracy i ogólnego balansu
– krótsze przełożenia pierwszych 3 biegów
– 3 mapy sterowania silnikiem: Track, Sport i Road.

Tuono V4 ABS na rok 2014 będzie też seryjnie wyposażona w elektronikę aPRC drugiej generacji. Kontrola trakcji ma być jeszcze bardziej efektywna, a kontrola wheelie jeszcze bardziej sportowa. W systemie aPRC są jeszcze kontrola startu i quick shifter. Na pokładzie znalazł się też system ABS, który można ustawić w 3 trybach lub wyłączyć. Za hamowanie odpowiedzialne będą nowe zaciski Brembo typu monoblock, model M432 z czterema tłoczkami.

W teście poprzedniej wersji Tuono doszliśmy do wniosku, że zawieszenie i hamulce są genialne, ale silnik ma trochę dziwną charakterystykę. Jak to będzie w roku 2014? Już nie możemy się doczekać!

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl