Na najbliższy sezon Bolończycy przygotowali nam jeszcze lepsze Panigale!

Dukat został zaprezentowany na targach Eicma 2012 i tym razem dostaje literkę R. W praktyce jest to wersja ze wszystkimi dodatkami znanymi z „S”, ale powiększona o kilka znaczących modyfikacji. R-ka dostaje więc nowe mapowanie silnika i przepustnicy Ride-by-Wire. Do tego silnik Superquadro przeszedł kilka istotnych modyfikacji. Korbowody są teraz tytanowe, co pozwoliło oszczędzić 0,63 kg, koło zamachowe jest lżejsze o 0,7 kg, a popychacze zaworów zostały pokryte warstwą DLC (Diamond Like Carbon). W efekcie silnik wkręca się na obroty jeszcze szybciej, a odcinka przeniesiona została o 500 obr. wyżej, na poziom 12 000 obr/min. Tylna zębatka dostała dwa zęby więcej i ma ich teraz 41.

Akcesoryjny, tytanowy układ wydechowy Termigioni ze specjalnie opracowanym kształtem kolektorów oraz dedykowaną mapą dla komputera, zwiększa moc o 3% w górnej części obrotów oraz aż o 15% w środkowym zakresie obrotomierza. Dodajcie do tego wspomnianą zębatkę i macie małą, czerwoną cywilną rakietę ważącą na sucho 165 kg. Na pokładzie jest też sporo karbonowych osłon oraz elektryki odpowiedzialnej za kontrolę trakcji, czy kolekcjonowanie danych na podstawie GPS. 1199 Panigale R ma specjalne, czerwone malowanie z białymi pasami i aluminiowym zbiornikiem, a wszystko uzupełniają czarne felgi Marchesini.