BMW Motorrad zarządza ogólnoświatową akcję serwisową dla modeli R1200GS oraz R1200GS Adventure wyprodukowanych w okresie listopad 2013 – czerwiec 2017. Problem dotyczy górnych goleni przedniego widelca w zawieszeniu Telelever.

Na początku tego miesiąca, amerykański oddział BMW zarządził wewnętrzną akcję serwisową, która aktualnie została już zgłoszona do odpowiednich urzędów. W Wielkiej Brytanii również trwa już unormowana prawnie akcja serwisowa. Polski oddział BMW także prowadzi akcję serwisową i już dzieli się wszystkimi informacjami z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Szczegóły polskiej akcji serwisowej znajdziecie w kolejnych akapitach.

Konstrukcja przedniego zawieszenia Telelever w BMW R1200GS.

Konstrukcja przedniego zawieszenia Telelever w BMW R1200GS.

Wada dotyczy ok. 155 000 sztuk modeli R1200GS oraz R1200GS Adventure wyprodukowanych w okresie od listopada 2013 do czerwca 2017. Awarii mogą ulec górne lagi widelca przedniego.

Jak poinformowało nas BMW Motorrad Polska: „Potencjalne uszkodzenie rury widelca objawia się szczeliną pomiędzy rurą (lagą przedniego zawieszenia), a wtłoczonym górnym korkiem. Jeżeli gniazdo zaciśniętego korka się poluzowało, szczelina może się powiększać w trakcie dłuższych przebiegów przy dużych obciążeniach. Takie przeciążenia mogą wystąpić np. podczas najechania na przeszkodę, upadku lub jazdy po głębokich wybojach z nieodpowiednią prędkością. Z reguły prowadzi to do także do nieszczelności i wycieków oleju oraz stukania i nieprecyzyjnego zachowania podczas jazdy.

Jeżeli te sygnały nie zostaną właściwie zinterpretowane lub będą zignorowane przez użytkownika, a w ciągu dalszej eksploatacji wystąpią następne przeciążenia, może dojść do kompletnego poluzowania się mocowania. W rezultacie nie można wykluczyć krytycznych zachowań motocykla podczas jazdy.”

Przednie zawieszenie

Mocowanie przedniej rury zawieszenia

Właściciele wszystkich modeli R1200GS zostaną zaproszeni do serwisu. Diagnoza polega na odciągnięciu gumy osłonowej i sprawdzeniu wspomnianej szczeliny – jeżeli ta nie występuje lub mieści się w normie, widelec zostanie naprawiony. Naprawa polegała będzie na wciśnięciu prasą obręczy (rękawa) wzmacniającej górną goleń widelca. Jeżeli jednak szczelina okaże się zbyt duża, lagi wymienione zostaną na nowe elementy pozbawione problemu – takie, które montowane są w GSach od czerwca 2017.

Polski oddział BMW Motorrad informuje, że na rynku polskim akcją objętych jest 1940 egzemplarzy, jednak do serwisu zapraszani są wszyscy posiadacze R1200GS, niezależnie od tego, czy swój motocykl kupili w polskim salonie, czy ściągnęli go z innych krajów.

BMW informuje, że w celach prewencyjnych, nawet jeżeli szczelina nie występuje, obręcz wzmacniająca montowana będzie w większości motocykli. Wymiana lag z kolei dotyczy prawdopodobnie nie więcej, niż 10% motocykli. Po wizycie w serwisie, klienci zostaną umówieni na bezpłatną naprawę. Jeżeli okaże się, że motocykl nie może kontynuować jazdy ze względów bezpieczeństwa, BMW zaproponuje pojazd zastępczy lub podobne rozwiązanie.

BMW Motorrad zaprasza absolutnie wszystkich posiadaczy BMW R1200GS z tego okresu, bez względu, czy motocykle są po gwarancji, czy zostały kupione poza polską siecią. Najważniejsze jest dbanie o bezpieczeństwo klienta. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej, przygotujcie swój numer VIN i zadzwońcie do najbliższego serwisu BMW Motorrad.