Sejm przegłosował: zabieramy fotoradary Straży Miejskiej, dajemy wyższe mandaty

- Piotr Jędrzejak

Jeżeli Senat i Prezydent nie będą mieli nic przeciwko (a raczej nie będą), nowe, wysokie mandaty zależne od średniej krajowej wejdą w życie z dniem 1. stycznia 2016 r.

W piątek 24. lipca sejm przegłosował nowelizację przepisów dotyczących dwóch ustaw o straży gminnej, prawa o ruchu drogowym, ustawy kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. Za głosowało 404 posłów, 18 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu. Do tej pory maksymalny, pojedynczy mandat wynosił 500 zł – ale teraz to się znacznie zmieni.

Posłowie utrzymali bufor w postaci 10 km/h, ale przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11 km/h to już spory wydatek. Kary naliczane będą procentowo w odniesieniu do średniej pensji za poprzedni rok wg. GUS (aktualnie było to 3800 zł brutto).

Mandaty za przekroczenie prędkości wyniosą:
• 11-20 km/h – 3% – ok 115 zł;
• 21-30 km/h – 5% – ok. 200 zł;
• 31-40 km/h – 9% – ok. 370 zł;
• 41-50 km/h – 14% – ok. 540 zł;
• pow. 50 km/h – 20% – ok. 760 zł.

Trzeba pamiętać, że powyższe wartości dotyczą przekraczania prędkości POZA terenem zabudowanym. Kary dla jeżdżących zbyt szybko po mieście będą dwukrotnie wyższe. Ponadto, jeżeli kierowca przekroczy prędkość po raz 4 w ciągu 12 miesięcy, ten mandat będzie większy o kolejne 50%, czyli kara może wynieść nawet 2280 złotych! Do tego przekroczenie prędkości o 50 km/h w zabudowanym oznacza utratę prawka na 3 miesiące. Niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej to kara w wysokości 20% średniej krajowej.

Posłowie przegłosowali również obniżenie maksymalnej prędkości na terenie zabudowanym w nocy. Do tej pory między 23 w nocy, a 6 rano, można było jechać 60 km/h. Teraz ograniczenie zostało obniżone do 50 km/h, chyba, że znaki wskazują inaczej.

radar

Takie wynalazki 1. stycznia 2016 odejdą w niepamięć.

Dobrą wiadomością dla kierowców (ale gorszą dla gmin i powiatów, które mandatami łatały dziury budżetowe) jest nowelizacja dotycząca używania fotoradarów. Straże miejskie i gminne już nie będą miały dostępu do tych urządzeń, a ta decyzja spowodowana jest m.in. raportem NIK. (Ujawniono w nim, że strażnicy często samowolnie ustawiali radary w miejscach, gdzie łatwo zaskoczyć kierowców, a do tego średnio 85% wpływów z mandatów wynosiły wykroczenia udokumentowane za pomocą fotoradarów.) Wraz z nową ustawą, fotoradarami stacjonarnymi dysponowała będzie jedynie Inspekcja Transportu Drogowego, natomiast fotoradary mobilne będzie mogła stosować tylko policja.

Nowe rozporządzenia trafią teraz do Senatu, a następnie na biurko Prezydenta i można spodziewać się, że zostaną przyjęte. Powyższe przepisy wejdą w życie z dniem 1. stycznia 2016 r.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl