Przejazd przez tory pomimo zakazu to śmiertelnie niebezpieczny manewr.

Przejazdy kolejowe zamykane są na stosunkowo długi czas, aby uchronić kierowców przed błędem i dać im czas na uratowanie się przed pociągiem. Ale kierowcy przecież spieszą się, więc nie będą tyle czekali i przejeżdżają albo w ostatniej chwili, albo wręcz przez zamknięte szlabany… Może i można nazwać to błędnym kołem, ale nie sposób nie przyznać, że przejazd pomimo czerwonego światła lub pomimo zamkniętych szlabanów to proszenie się o katastrofę.

Dlatego Polskie Linie Kolejowe wraz z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadają wzmożoną walkę ze zjawiskiem.

Jak informuje „Rynek Kolejowy”, ponad 1300 przejazdów kolejowych w Polsce posiada monitoring. Polskie Linie Kolejowe w całym roku 2018 przesłały policji 1200 nagrań sytuacji, w których kierowcy łamali przepisy w sposób drastyczny. Takie nagrania często publikowane były także w internecie, w formie przestrogi.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Ignacy Góra w ramach walki o bezpieczeństwo zapowiedział, że teraz PKP przekazywało będzie policji każde nagranie z uwiecznionym wykroczeniem.

Ponadto Główny Inspektorat Transportu Drogowego zapowiada, że wraz z ponad 400 fotoradrami, które pojawią się na polskich drogach w 2020 roku, zamontowanych zostanie także 5 zupełnie nowych urządzeń, które fotografowały będą kierowców przekraczających przejazd kolejowy, gdy jest to zabronione.

PKP surowo przestrzega, aby nie wjeżdżać na przejazd, gdy świecą się czerwone światła – a tym bardziej, jeżeli szlabany już opadły. PKP przypomina jednocześnie, że w przypadku utknięcia pomiędzy rogatkami, kierowca może bez najmniejszych wątpliwości staranować i wyłamać szlabany. Skutki spotkania z pociągiem będą z pewnością znacznie gorsze. Powstały nawet filmy z prezentacją, obejrzyjcie poniżej.

PKP: „Jeśli auto zatrzyma Wam się na torach, musicie natychmiast opuścić pojazd i jak najszybciej skorzystać z informacji umieszczonej na żółtej naklejce. Naklejka jest umieszczona na słupkach rogatek lub po wewnętrznej stronie krzyży św. Andrzeja. Dzięki żółtej naklejce, od czerwca 2018 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 800 zgłoszeń. 165 razy został wstrzymany lub ograniczony ruch pociągów po telefonie z podaniem numeru przejazdu.”

Rogatki wyposażone są w system wyłamywania. Tak to wygląda w praktyce:

PKP urządziło symulację, jak wygląda zderzenie lokomotywy jadącej zaledwie 30 km/h ze stojącym samochodem: