Polski custom nagrodzony na European Bike Week 2012

- MotoRmania

Zbudowany przez polską firmę Game Over Cycles (GOC) customowy chopper otrzymał nagrodę publiczności podczas prestiżowego konkursu zorganizowanego przez firmę Harley-Davidson na pokazie European Bike Week 2012. Poniżej prezentujemy reportaż z procesu produkcji  maszyny oraz samego konkursu.

Pomysł na zbudowanie motocyklu narodził się z chęci stworzenia majestatycznej maszyny. Chopper początkowo miał powstać na bazie motoru marki Harley-Davidson Iron Horse, ale z pierwotnego modelu zostały użyte tylko koła oraz silnik. Większość części składowych maszyny została wykonana przez Game Over Cycles.

Proces produkcji rozpoczął się od stworzenia zarysów kształtu motocykla. Wyjściowe elementy, czyli silnik S&S, koła oraz przednie zawieszenie z Iron Horse’a utworzyły pierwotny kształt linii motocykla. W celu stworzenia zarysu kształtu choppera, z białej płyty meblarskiej zostało wycięte tło, na które w skali 1:1 naniesiono kształt ramy. W ten sposób zostały uwidocznione wszystkie krzywizny konstrukcji, które później można było uformować w metalu.

Proces obróbki metalu rozpoczął się od zespawania grzbietu ramy z blach połączonych rurami. Ustawiając grzbiet na danej wysokości i pod danym kątem, kolejne rury były wyginane na giętarce i łączone spawaniem aż do stworzenia finalnego wyglądu ramy. Całej konstrukcji od początku przyświecało założenie, że motor ma być długi, smukły i z szerokim tylnym kołem, dlatego też będący jednym z głównych elementów konstrukcji zbiornik paliwa również musiał być uformowany w takim kształcie. Aby podkreślić w wyglądzie autorski projekt  i unikatową konstrukcję ramy, bak musiał zostać częściowo przecięty na pół. Ten zabieg sprawił, że maszyna zyskała oryginalny i rzadko spotykany wygląd.

Z powodu ażurowej ramy i przeciętego zbiornika paliwa, schowanie instalacji elektrycznej pod bakiem było niemożliwe. Musiała ona zostać umieszczona pod siedzeniem, czyli tam gdzie zwykle mieści się zbiornik oleju. To z kolei spowodowało, że wykonany z nierdzewnej stali zbiornik oleju powędrował pod skrzynię biegów. W chopperze zostało zastosowane sztywne tylne zawieszenie, dlatego też siedzenie musiało być osadzone na sprężynach, gdyż bez tego rozwiązania każda nierówność na drodze skutkowałaby poważnymi obciążeniami kręgosłupa. Jeśli chodzi zaś o przednie zawieszenie, chcąc nadać maszynie charakterystycznego wyglądu, konstruktorzy zamienili oryginalne zawieszenie z motoru Harley-Davidson Iron Horse na chromowane i osadzone na sprężynach zawieszenie typu springer.

Kolejnym etapem budowy było wykonanie błotników. Ekipa GOC chciała mocno wyeksponować bardzo szeroką tylną oponę (300cm), dlatego też tylny błotnik jest bardzo krótki. Aby nadać i tej części motocykla oryginalnego wyglądu, jego wykończenie zostało przyozdobione rurkami z nawierconymi otworami. Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w błotniku przednim.

Po ostatecznym złożeniu maszyny w całość i wykonaniu udanej jazdy próbnej, rozpoczęto przygotowania do pomalowania motocykla. Maszyna została rozebrana na części i w takim stanie przewieziona do firmy Moto-Paint, która wykonała lakierowanie. Motyw kart zdobiący grafikę choppera został zainspirowany kołami, które mają wycięte wzorki w piki. Od samego początku motocykl był konstruowany z myślą o wystawieniu go do konkursu na jednym z największych zlotów motocyklowych w Europie – European Bike Week 2012 organizowanym w miejscowości Faaker-See w Austrii. Po pomalowaniu wszystkich elementów choppera zostało już tylko 5 dni do wspomnianego konkursu, a motor trzeba było ponownie poskładać i jeszcze raz dokonać jazdy próbnej w celu korekty ewentualnych usterek. Gdy motocykl został ponownie złożony w całość, na 2 dni przed wyjazdem do Austrii podczas prób jego uruchomienia pojawiły się problemy z instalacją elektryczną. Prace nad ustaleniem przyczyny usterki trwały ponad dobę. Po intensywnych zmaganiach z instalacją w końcu udało się zlokalizować problem, tak więc można było odpalić maszynę i przeprowadzić ostateczną jazdę próbną. Na dzień przed rozpoczęciem zlotu, załoga załadowała motocykl na lawetę i wyruszyła na konkurs. W drodze do Austrii do ekipy GOC dołączyli przedstawiciele firmy Kult Motor DRP, która wykonała skórzane elementy choppera, takie jak siedzenie i manetki na kierownicę. Z uwagi na naglący czas oraz pozostałą do pokonania odległość, te części były instalowane już w Austrii, po dotarciu na miejsce zlotu.

Konkurs “Custom Bike Show” na European Bike Week 2012 był organizowany przez firmę Harley-Davidson. Uczestniczyli w nim konstruktorzy z całej Europy i świata: Niemiec, Francji, Anglii a nawet Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Udział w konkursie należało wcześniej zgłosić do organizatora. Motocykle można było zarejestrować w jednej z 22 kategorii konkursu. Chopper Game Over Cycles został zgłoszony do kategorii “custom”. W dniu konkursu motocykle zostały wystawione w specjalnie wyodrębnionym miejscu, gdzie były oceniane zarówno przez jury, jak i uczestników zlotu. Ogłoszenie wyników nastąpiło tego samego dnia wieczorem i wtedy to okazało się, że chopper Gamer Over Cycles otrzymał prestiżową nagrodę publiczności – People’s Choice Award. Choice Award.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl