Egzaminator będzie mógł przeprowadzić wyłącznie 1 egzamin praktyczny na godzinę. W ten sposób nie będzie możliwości zwiększania liczby egzaminów, czyli zarobku WORDów, poprzez celowe oblewanie.

Ministerstwo Infrastruktury ogłasza zmiany w funkcjonowaniu Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego – system szkoleń i egzaminowania zostaje poprawiony. Łatwiej będzie między innymi niepełnosprawnym, którzy chcieli zdać egzamin na kategorię AM. Do tej pory mogli zrobić to wyłącznie za sterami motoroweru, a teraz będą mogli użyć także czterokołowca lekkiego.

Ponadto instruktorzy i egzaminatorzy nie będą musieli mieć przy sobie pieczątki – wystarczy jedynie ich podpis wraz z numerem uprawnień.

Kolejną zmianą jest wprowadzenie punktualności. Egzaminy praktyczne i teoretyczne będą musiały rozpoczynać się dokładnie o tej godzinie, która została wyznaczona. Jak zauważa Ministerstwo: „zbyt długi czas oczekiwania na egzamin powoduje większy stres u zdających i niejednokrotnie wpływa negatywnie na wynik egzaminu”.

1 egzamin / 1 godzina

Najważniejszą nowelizacją jest wprowadzenie limitu liczby egzaminów praktycznych na prawo jazdy. Wraz z wejściem w życie nowych przepisów (w tym przypadku 01.01.2020 r.), jeden egzaminator w ciągu jednej godziny będzie mógł przeprowadzić tylko jeden egzamin praktyczny. Oznacza to co najwyżej 8 egzaminów dziennie na jednego egzaminatora.

Ministerstwo Infrastruktury uzasadnia nowelizację: „Zmiana jest podyktowana koniecznością likwidacji wymagań ilościowych co do liczby przeprowadzanych egzaminów w ciągu dnia, stawianych egzaminatorom przez ich pracodawców. Egzaminatorzy będą mieli więcej czasu na spokojną i bardziej obiektywną ocenę umiejętności kandydatów na kierowców”.

Dlaczego?

Jak już donosiliśmy, zgodnie z raportem NIK zdawalność egzaminów jest na dramatycznie niskim poziomie 35%, co łączone jest z faktem, że głównym sposobem zarabiania WORDów są właśnie egzaminy. Im więcej oblanych kursantów, tym więcej egzaminów… Istniały więc plany, aby zmienić sposób finansowania WORDów, jednak Ministerstwo Infrastruktury jak widać znalazło prostsze rozwiązanie.

Skoro egzaminatorzy i tak nie będą mogli przeprowadzić większej liczby egzaminów, niż 1 egzamin na 1 godzinę, to celowe oblewanie kursantów stanie się… bezcelowe.

Kiedy?

Projekty nowelizacji skierowano do do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Zmiany wejdą w życie jeszcze 1 lipca 2019 roku. Jednak modyfikacje dotyczące pracy egzaminatorów oraz wyznaczania konkretnych godzin egzaminów wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku – ze względu na konieczność dostosowania się WORDów.