KTM wyraża chęć zakupu Ducati? „Nie jest to kwestia ceny”

- Piotr Jędrzejak

Kilka dni temu niemiecka redakcja Speedweek.com przeprowadziła wywiad z człowiekiem stojącym za marką KTM. Stefan Pierer, nie do końca wprost, ale wyraził możliwość zakupu marki Ducati przez markę KTM.

Stefan Pierer pojawił się na czele KTMa po bankructwie w 1992 roku, gdy producent ten zatrudniał 150 pracowników i miał na koncie 6000 sprzedanych motocykli. Teraz KTM zatrudnia 5000 osób, sprzedaje 265000 motocykli rocznie, a w swoim portfolio posiada także zawieszenia WP Suspension oraz Husqvarnę. Do tego KTM blisko współpracuje z indyjskim gigantem Bajaj, dzięki czemu mocno rozwija się w krajach azjatyckich.

Redakcja Speedweek zapytała Pierera, czy dwucylidrowy KTM przetrwa we współczesnym świecie, jeżeli nawet Ducati zmienia układ swoich silników na 4-cylindrowe V4. Odpowiedź Stefana Pierera okazała się zaskakująca i właśnie odbija się echem w internecie:

stefan piererAbyśmy mogli zaoferować silniki 3-cylindrowe, w naszej grupie musiałby pojawić się Triumph, a tę opcję wykluczam. Nawet pomimo tego, że nasz indyjski partner [Bajaj] czyni takie starania. Cztery cylindry to aktualnie temat przewodni w Ducati, jako że Ducati właśnie poddało się tej presji. 

Czuję emocjonalną więź z tą marką. Ducati to Ducati i nie ma tu nic do dodania. Jedyną marką, która by do nas pasowała, jest właśnie Ducati. O wszystkim innym można zapomnieć. MV Agusta jest zbyt mała.”

Czy połączenie KTMa i Ducati wydaje się niemożliwe? Cóż, nie do końca. KTM posiada już pewną więź z Audi (obecny właściciel Ducati), jako że niemiecki producent dostarcza Austriakom silniki do bolidu KTM X-Bow.

Poza tym w 2016 roku krążyły plotki, jakoby Audi chciało sprzedać Ducati. Następnie w połowie roku 2017 świat dowiedział się, że grupa Volkswagen postanowiła wycenić markę Ducati, a Harley-Davidson oraz Bajaj wyraziły spore zainteresowanie zakupem. Finalnie jednak związki zawodowe VW zablokowały sprzedaż Ducati.

W 2011 roku Grupa VW zapłaciła za Ducati 740 milionów europ. Stefan Pierer, zapytany czy KTMa stać na zakup Ducati, odpowiedział:

„Audi może niebawem mieć inne priorytety, niż prowadzenie fabryki motocykli, a to ze względu na aferę z dieselami oraz rosnącą popularność elektrycznej mobilności. Ducati jest w przemyśle motocyklowym jak Ferrari. Oczywiście, że posiadanie takiej marki w naszej grupie byłoby interesujące.

Jednak nie jest to kwestia ceny, a odpowiedzenia na pytanie: <Kiedy wszyscy zorientują się, w jakiej są teraz sytuacji?>. Czekają na nas wyzwania z nowymi normami homologacyjnymi, teraz jest przed nami Euro 5. Z kolei w 2024 roku pojawi się problem związany z głośnością. Jest też sprawa rozwoju demograficznego w Europie. Dziś trzeba przenieść się do Azji z biznesem motocyklowym, do Indii. Jeżeli tam nie odniesiesz sukcesu, w końcu znikniesz. Ducati nie jest rozpatrywane pod względem ceny zakupu, ale pod względem pytania: <Jak możemy stać się silniejsi wspólnie?>. Czas pokaże…”

Po zakupie Husqvarny, w ciągu 5 lat Stefan Pierer zwiększył jej sprzedaż z 6000 do 30000 motocykli rocznie. 62-letni Austriak stawia przed sobą wielkie cele. Chce, aby do 2020 roku KTM stał się trzecim co do wielkości producentem motocykli sportowych, po Hondzie i Yamasze. Czy zrealizuje plan? Czy kupi Ducati? Czas pokaże…

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl