GDDKiA: nowe, intuicyjne znaki na drogach szybkiego ruchu – zdjęcia

- Piotr Jędrzejak

Szerokie tablice z wyraźnym zaznaczeniem pasów czy numerowane węzły mają pomóc kierowcom.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, wraz z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz z Politechniką Krakowską, w ramach projektu „Rozwój Innowacji Drogowych”, wprowadza nowe oznakowanie na drogach szybkiego ruchu. Nowe znaki wzorowane są na najlepszych rozwiązaniach spotykanych w USA, Niemczech czy w Austrii.

nowe znaki GDDKiA na autostradach i drogach szybkiego ruchu (3)

Znaki mają być intuicyjne, czytelne, a więc mają poprawiać bezpieczeństwo. Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Nowe rozwiązania znalazły się już na nowo oddanych drogach szybkiego ruchu i są przedmiotem analiz. Na wielu trasach kierowcy mogli zauważyć informacje o „stosowaniu oznakowania eksperymentalnego”.

tablica objazdu

Nowe oznakowanie to m.in.:

• Wyraźne zastosowanie numeru i nazwy węzłów, co ma pomóc w zapamiętaniu konkretnych zjazdów, szczególnie dla kierowców zagranicznych.

• Wyraźne strzałki ułatwiające wybór pasa, które znajdują się na szerokich tablicach kierunkowych, bezpośrednio nad pasami ruchu. Strzałki są jednakowej wielkości.

• Nowy schemat znaków informujących o objazdach.

• Nowe tabliczki objazdowe kierujące na drogi szybkiego ruchu i autostrady.

• Znaki z numerem telefonicznym informacji drogowej GDDKiA (tel. 19 111).

Przykładowe zdjęcia i schematy nowego oznakowania znajdziecie pod artykułem.

nowe znaki GDDKiA na autostradach i drogach szybkiego ruchu (6)

Awaryjne kierowanie ruchem

GDDKiA opracowuje ponadto – wspólnie z policją i służbami – nową i ujednoliconą praktykę korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Celem jest usprawnienie rozładowywania zatorów w razie wypadków lub niedrożności tras. Jak czytamy w komunikacie GDDKiA:

Wypracowywane i ujednolicone schematy działań mają pomoc w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, w tym w zakresie wyprowadzenia pojazdów zatrzymanych na trasie z powodu zdarzania. GDDKiA skupia się na wypracowaniu wspólnych mechanizmów działania w sytuacjach, kiedy dochodzi do zdarzenia, w wyniku którego nie ma rokowań na szybkie udrożnienie drogi i puszczenia ruchu.

Należy pamiętać, że w pierwszej kolejności podczas akcji ratowniczej działania służb są zdefiniowane na ratowanie życia i zdrowia poszkodowanych, a dopiero w następnym etapie wyprowadzenie ruchu i udrożnienie trasy.

– Podczas szacowania czasu związanego bezpośrednio z utrudnieniem mogą wystąpić sytuacje, gdzie w ramach wytyczonego objazdu miejsce spowolnienia (zatoru) może być przeniesione na drogę niższej klasy.

– W wielu sytuacjach podawana często prędkość 0 km/h nie zawsze oznacza nieprzejezdność drogi, na przykład w sytuacji, gdzie z dwóch pasów jeden jest drożny i ruch odbywa się na nim normalnie.

– Są też zdarzenia, w których czasowe zatrzymanie ruchu spowoduje mniejsze utrudnienia, niż skierowanie pojazdów na objazd np. przez małą miejscowość lub drogę niższej klasy.

Każda sytuacja awaryjna jest inna i wymaga sprawnego reagowania, dlatego GDDKiA wraz z innymi służbami dąży do wypracowania pewnych automatyzmów w działaniu służb. Przykładem tego może być przygotowana w ramach ww. projektu badawczego „księga objazdów”, czyli kompleksowe wyznaczenie stałych objazdów dla wszystkich dróg szybkiego ruchu. Wszystko po to, aby podejmować optymalne decyzje w dynamicznie zmieniającej się sytuacji i ułatwić kierowcom opuszczenie miejsca zdarzenia, kiedy udrożnienie drogi w krótkim czasie nie jest możliwe.

nowe znaki GDDKiA na autostradach i drogach szybkiego ruchu (1) nowe znaki GDDKiA na autostradach i drogach szybkiego ruchu (2) nowe znaki GDDKiA na autostradach i drogach szybkiego ruchu (5) nowe znaki GDDKiA na autostradach i drogach szybkiego ruchu (7) nowe znaki GDDKiA na autostradach i drogach szybkiego ruchu (8) eksperymentalne-na-S eksperyment-autostrada Schemat-objazdu Tablica-objazdu tabliczki-objazdowe-A tabliczki-objazdowe-S

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl