Dodatkowe oraz niebieskie światła odblaskowe w motocyklu: czy to jest legalne?

- Marcin Kukawka

Czytelnik zapytał nas, czy na motocyklu można montować odblaski. Oraz czy można zastosować odblaski niebieskie oraz napis POLSKA, aby upodobnić się do Policji… Odpowiadamy!

Na naszą skrzynkę mailową przesyłacie nam najróżniejsze wiadomości. Od ciekawych zdjęć na naszego fanpage’a, przez wszelkiego rodzaju zapytania prawne, zaproszenia na imprezy, a na wytykaniu naszych mniej i bardziej zabawnych literówek kończąc… Ale teraz skupmy się na pytaniach.

Michał uzbraja swój motocykl na przyszły sezon w związku z czym pyta: „Czy jakiekolwiek odblaski są w ogóle legalne na motocyklu? Chociażby na kufrach? Paski na felgach? Jakie są wyjątki?”

Instruktor nauki i techniki jazdy, Marcin Kukawka, jak zwykle odpowiada rozwiewając wszelkie wątpliwości:

Kwestię używania i wyposażania pojazdów w określony rodzaj oświetlenia reguluje rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów i zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Jest tam również mowa o światłach odblaskowych w motocyklach. Analizując przepisy po kolei dowiemy się co następuje:
• § 12 ust. 1 pkt 8 – Pojazd (…) wyposaża się w światła odblaskowe tylne inne niż trójkątne – pojazd samochodowy
• § 12 ust. 3 – Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła: pkt 5 odblaskowe boczne – dot. pojazdu samochodowego; pkt 6 odblaskowe przednie – pojazdu samochodowego
• § 13 ust. 3 – Światła i oznakowanie odblaskowe powinny ponadto odpowiadać warunkom szczegółowym, określonym w załączniku nr 6 do rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz treść załącznika nr 6, wnioski są następujące:

1. Każdy motocykl musi być obowiązkowo wyposażony w tylne światło odblaskowe i musi ono mieć inny kształt niż trójkątny (trójkątne światła odblaskowe zarezerwowane są dla przyczep). Z załącznika do rozporządzenia wynika, że świateł odblaskowych tylnych może być 1 lub 2.
2. Motocykl można wyposażyć w światła odblaskowe przednie i znów mogą być 1 lub 2 oraz światła odblaskowe boczne – 1 lub 2 po każdej stronie.
3. Przepisy określają również w odniesieniu do wszystkich świateł odblaskowych, że spełniają normę, jeżeli są widoczne z odległości co najmniej 150 metrów w przypadku oświetlenia światłami drogowymi innego pojazdu. Stąd też trzeba wysnuć wniosek, że ważny jest nie tylko materiał z którego zostały wykonane, ale również wysokość ich zamontowania. Trzeba pamiętać, że światła innych pojazdów świecą im dalej, tym niżej. W związku z tym warto światła odblaskowe instalować możliwie nisko.
4. Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że liczby świateł odblaskowych (podane powyżej) zgodnie z przepisami nie powinno się przekraczać. Oczywiście zdrowy rozsądek może podpowiadać różne warianty, ale przepis to przepis.
5. Ustalono też kolorystykę świateł instalowanych w pojazdach. Czerwone – widoczne tylko z tyłu, białe – widoczne tylko z przodu pojazdu oraz barwy pomarańczowej – widoczne z boku. Na tej podstawie ciężko określić, do którego rodzaju świateł miałyby zaliczać się np. opaski odblaskowe zamontowane na wysięgnikach kierunkowskazów w motocyklu.

W mojej ocenie należy instalować światła w sposób rozsądny i zgodny z przepisami. Nadmierna ilość świateł odblaskowych na pojeździe (motocyklu) może wprowadzać innych kierujących w błąd.

Czytelnik pytał nas również o zastosowanie w motocyklu świateł o barwie niebieskiej (odblaskowych) i stylizowaniu go na pojazd należący do Policji. Oczywiście bez użycia słowa „Policja”, ale zamiast tego „Polska” zarówno jako napis na owiewce, jak i na kamizelce.

Należy pamiętać, że katalog pojazdów uprzywilejowanych, czyli tych, które mogą być wyposażone w światła barwy niebieskiej jest zamknięty i szczegółowo określony Art. 53 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Odrębne przepisy regulują również to w jaki sposób ma wyglądać pojazd należący do Policji, Straży Pożarnej i innych służb. O ile nie widzę większego powodu dla którego nie miałoby być zgodne z przepisami umieszczenie na motocyklu napisu POLSKA to osobiście uważam, że umieszczanie niebieskich świateł (nawet odblaskowych) jest niezgodne z przepisami.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl