Złóż wniosek o rejestrację w ciągu 30 dni od zakupu, albo płać 1000 zł kary.

Ministerstwo Środowiska pracuje nad nowymi prawami o zarządzaniu odpadami. Nowe zapisy znalazły się w projekcie Ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw, a także – co zastanawiające – w Prawie o ruchu drogowym.

Projekt trafił do sejmu, a po pierwszym czytaniu dnia 13 czerwca, nowa ustawa trafiła do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

[Aktualizacja z 18 lipca]

Wcześniej nowa ustawa została przyjęta przez Sejm, a teraz przez Senat. Oznacza to, że nowelizację czeka już ostateczna faza legislacji. Nowe przepisy najprawdopodobniej wejdą w życie wraz z 1 stycznia 2020 roku

Do ustawy dodana została jedna nowelizacja: 30-dniowy obowiązek nie będzie dotyczył nowych pojazdów, traktowanych jako towar handlowy. Czyli obowiązkiem szybkiej rejestracji nie będą musiały przejmować się salony dealerskie.

Co mają odpady do Prawa o Ruchu Drogowym?

W ramach nowego zarządzania odpadami posłowie proponują nałożenie administracyjnej kary w wysokości 1000 zł na właściciela pojazdu, który nie zostanie zarejestrowany w ciągu 30 dni od zakupu.

Kara dotyczyłaby każdego pojazdu:
– zakupionego jako nowy z salonu,
– jako używany z rynku wtórnego,
– jako sprowadzonego z rynku UE,
– jako sprowadzonego spoza UE.

Identyczny obowiązek miałby także „posiadacz pojazdu powierzonego mu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną”. Złóż wniosek o rejestrację w ciągu 30 dni, albo płać 1000 zł kary.

Z kary zwolnione miałby być firmy motoryzacyjne oraz inne wyznaczone, z prawem do tzw. profesjonalnej rejestracji.

Identyczny termin 30 dni wraz z karą 1000 zł dotyczy wyrejestrowania pojazdu w przypadku:
– złomowania,
– kradzieży,
– sprzedaży za granicę,
– kasacji za granicą.

Czy wprowadzenie tej kary poprawi jakość życia? Zmieni coś ważnego w kraju? Wpłynie na poprawę zarządzania odpadami (serio?!)? Na pewno nie spodoba się osobom, które częściej zmieniają pojazdy lub kupują je kolekcjonersko.