Honda SH125i przechodzi gruntowny update

- MotoRmania

2020 HONDA SH125i – lider na rynku w 2018 roku ze sprzedażą na poziomie 19 000 egzemplarzy – na rok 2020 doczekał się gruntownych zmian. 

 

Czterosuwowa Honda SH125 po raz pierwszy trafiła na rynek europejski w 2001 roku. Należy ona do niezwykle popularnej rodziny SH, której pierwowzorem był model SH50, wprowadzony do sprzedaży w 1984 roku. Od tamtej pory model konsekwentnie spełnia rolę stylowego środka transportu, który stał się nierozerwalną częścią ruchu drogowego w miastach.

Sukces sprzedażowy wspomnianego modelu to wypadkowa wielu jego cech, przede wszystkim oszczędnego i dynamicznego silnika oraz zwinności i pewności prowadzenia jaką zapewniają 16-calowe koła, a wszystko to połączone z elegancją i stylem premium.

Przez ostatnie 14 lat model SH125 (z wtryskiem PGM-FI wprowadzonym w 2005 roku) reprezentował najwyższy poziom, zachowując zrównoważony styl i charakteryzując się niezawodnością, oszczędnością i łatwością w użytkowaniu.

Historia rodziny SH to o ciągła i staranna ewolucja odzwierciedlająca rozwijające się potrzeby i oczekiwania właścicieli, a także dążenie Hondy do oferowania im jeszcze lepszej wersji SH. W 2013 roku wprowadzono silnik eSP (enhanced Smart Power) z niskim współczynnikiem tarcia i tryb pracy na biegu jałowym, zwiększając tym samym dostarczanie mocy oraz oszczędność paliwa. W 2017 roku odświeżono wygląd modelu, dodano przednie oraz tylne lampy LED i zastosowano system bezkluczykowy Honda Smart Key.

Teraz, na 2020 rok SH125i (produkcja w fabryce Hondy w Atessie we Włoszech) jest zupełnie nowym skuterem. Biorąc to co najlepsze od swoich poprzedników, nowy SH125i jest szybszy, jeszcze bardziej stylowy, wygodniejszy i tak ekonomiczny jak nigdy dotąd. To nie może być nic innego jak tylko SH.

2020-honda-sh125i

Przegląd modelu 

Ulepszenie SH125i wcale nie było proste – nie bez powodu jest to jeden z najbardziej lubianych i popularnych skuterów w całej Europie. Było to więc wyzwanie dla inżynierów Hondy, którzy w pierwszym kroku zwiększyli moc, podnieśli moment obrotowy i ograniczyli spalanie w nowym czterozaworowym silniku eSP+ , który jest zgodny z normą EURO5. Co więcej dodanie systemu HSTC było podyktowane poprawą bezpieczeństwa właścicieli modelu.

Przeprojektowana rama uwalnia teraz dodatkową przestrzeń do przechowywania (wliczając w to ładowarkę USB) oraz optymalizuje geometrię tylnego zawieszenia zyskując tym samym na komforcie. Zmieniony styl nadwozia do produkcji którego najwyższej jakości materiałów na nowo definiuje model SH125i, a pełne oświetlenie wykonane w technologii LED oraz wyświetlacz LCD stanowią o jego nowoczesności.

Oferta dotyczy pięciu konfiguracji:

Standardowa SH125i bez akcesoriów

SH125i + Smart top box (kufer górny z obsługą bezkluczykową)

SH125i + Smart top box, osłony na dłonie i szyba

SH125i + standard top box

SH125i + standard top box, osłony na dłonie i szyba.

SH125i na rok modelowy 2020 będzie dostępny w wariantach kolorystycznych:

Pearl Nightstar Black (czarny)

Pearl Cool White (biały)

Timeless Gray Metallic (szary)

Pearl Splendor Red (czerwony)

 

Stylistyka i wyposażenie

  • Zachowanie charakterystycznej dla modelu SH125i płaskiej podłogi 
  • Przestrzeń pod siedzeniem zwiększona do 28 litrów
  • Ładowarka USB 
  • Pełne oświetlenie LED oraz wyświetlacz LCD

Lekkość i solidność to dwa słowa, które wytyczyły kierunek przy projektowaniu eleganckiego i stylowego nadwozia, tym samym podkreślając jakość premium modeli SH. Szczególnie widać to teraz po „twarzy”, którą tworzą reflektory (kształt litery „H”, montowane do owiewki) – podwójne światła mijania oraz światła pozycyjne nad nimi.

To dalej jest SH, więc elegancki wygląd łączy się w pełni z praktycznością. Kompaktowość skutera, płaska podłoga i pionowa pozycja kierowcy (niezbędna dla prostoty użytkowania i  lepszej widoczności w ruchu miejskim) są cechami charakterystycznymi SH. Mniej oczywiste jest dodatkowe 10 litrów przestrzeni do przechowania pod siedziskiem, łącznie do dyspozycji dostajemy 18 litrów przestrzeni, w której zmieścimy w pełni zabudowany kask. Ponadto ładowarka USB jest także dołączona.

Płaskie siedzisko zapewnia dużo miejsca i przestrzeni do poruszania się, a jego starannie wyprofilowany kształt oraz wąska podłoga ułatwia sięganie nogami do ziemi. Ponieważ po mieście często nie podróżujemy sami, to na skuterze jest wiele miejsca dla dwóch osób; zastosowano chowane aluminiowe podnóżki, które zapewniają bezpieczeństwo i stabilność, szczególnie podczas hamowania

Tylne światło wykonane jest w technologii LED z chromowaną obwódką, pasującą do przodu, a nowa deska rozdzielcza LCD prezentuje wszystkie światła ostrzegawcze – w tym Smart Key, HSTC, ABS, pracę na biegu jałowym – a wszystko starannie wokół centralnego cyfrowego wyświetlacza z prędkościomierzem i licznikiem kilometrów. Wszystkie operacje na desce rozdzielczej są wykonywane za pomocą przycisków A oraz B po lewej stronie kierownicy.

Inteligentny kluczyk SH125i znajduje się w kieszeni kierowcy i eliminuje potrzebę ciągłego wkładania i wyjmowania kluczyka do i ze stacyjki, korka wlewu paliwa i siedzenia. Ma dwa przełączniki: inteligentną funkcję włączania i wyłączania oraz „answer back”, która miga wskaźnikami identyfikacji z odległości.

Po włączeniu Smart Key jedno naciśnięcie zamontowanego głównego wyłącznika zasila go i umożliwia obracanie, zapewniając kierowcy kontrolę nad zapłonem i blokadą kierownicy, a poprzez dwa przełączniki kołyskowe, korek wlewu paliwa i siedzenie. Świeci również po naciśnięciu – lub z funkcji „aswer back” – niebieskim światłem.

Silnik

  • Nowy czterozaworowy silnik ma większą moc, moment obrotowy i wyższą oszczędność paliwa
  • Dodano Honda Selectable Torque Control (HSTC)
  • Zgodny z normą EURO5, z technologią Idling Stop i technologiami o niskim tarciu

Nowy czterozaworowy, chłodzony cieczą silnik eSP+ (‘enhanced Smart Power’) SH125i zapewnia szybsze przyspieszenie, wyższą prędkość maksymalną i jest bardziej ekonomiczny niż konstrukcja z dwoma zaworami, którą zastępuje.

Maksymalna moc 9,2 kW jest teraz dostępna przy 8 250 obr./min. z maksymalnym momentem obrotowym 11,4 Nm przy 6 500 obr./min. Uprzednio było to 8,9 kW przy 8 500 obr./min. z maksymalnym momentem obrotowym 11,5 Nm przy 7 000 obr./min. Wykresy krzywych mocy i momentu obrotowego pokazują graficznie o ile mocniejszy jest nowy silnik od 4 000 obr./min. aż do 10 000 obr./min.

Zużycie paliwa (bez włączonego Idling Stop) spadło, wedle standardu WMTC 2,2 ltr/100km, poprzednio 2,3 ltr/100km. Równie ważny dla właścicieli, jak i dla maszyny, która spędza większość czasu w środowisku miejskim, jest silnik SH125i zgodny z EURO5; dopuszczalne wartości graniczne dla zanieczyszczeń z rury wydechowej, takie jak tlenek węgla, węglowodory i związki azotu określone w EURO5, są drastycznie zmniejszone w porównaniu z wartościami EURO4.

Dodatkową technologią zwiększającą pewność kierowcy w mokrych warunkach jest Honda Selectable Torque Control (HSTC), która działa w tle, zręcznie zarządzając przyczepnością tylnego koła. Wskaźnik miga na desce rozdzielczej, gdy HSTC aktywnie zmniejsza obroty koła, system można również całkowicie wyłączyć.

Większa średnica cylindra – 55,3 mm i mniejszy skok tłoka – 55,4 mm (uprzednio 52,4 oraz 57,9 mm) robią miejsce dla czterozaworowej komory spalania; współczynnik kompresji wzrasta z 11,0: 1 do 11,5: 1. Kompaktowy silnik to arcydzieło centralizacji masy. Chłodnica zamiast montowana z przodu maszyny jest wbudowana w sam silnik, co zapewnia prosty i lekki układ. Jego wysoce wydajny rdzeń pozwala na zastosowanie ultrakompaktowego i lekkiego wentylatora chłodzącego.

 

Technologie o niskim tarciu są stosowane wewnętrznie; tuleja cylindra używa drobnych wypustów na swojej zewnętrznej powierzchni, aby utrzymać niskie zużycie oleju i poprawić chłodzenie, a cylinder jest przesunięty w celu ograniczenia strat tarcia do minimum. Opór toczenia w skrzyni biegów jest kontrolowany dzięki zastosowaniu trzech głównych łożysk, z których wszystkie są zaprojektowane do przenoszenia obciążeń, z których każde z osobna otrzymuje.

Kluczową technologią oszczędzającą paliwo wbudowaną w SH125i jest Idling Stop (tryb start-stop). Jest obsługiwany za pomocą przełącznika na prawej stronie kierownicy, a gdy jest włączony, automatycznie zatrzymuje silnik po trzech sekundach na biegu jałowym i uruchamia go ponownie natychmiast po przekręceniu dźwigni przepustnicy.

Jest bezproblemowy w użyciu, dzięki systemowi odchylania, który ustawia korbę w pozycji przed wlotem powietrza oraz mechanizmowi dekompresyjnemu, który neguje opór rozruchu z powodu kompresji. Rozrusznik ACG wytwarza również energię elektryczną, eliminując silnik i przekładnie konwencjonalnego systemu.

 

Podwozie

  • Większa przestrzeń dzięki nowej ramie rurowej ze stali o wysokiej wytrzymałości
  • Zoptymalizowana geometria tylnego zawieszenia poprawia komfort jazdy
  • 16-calowe przednie i tylne koła zapewniają większą pewność

Dwa kluczowe czynniki przyczyniły się do przeprojektowania podwozia SH125i – większa przestrzeń do przechowywania i większy komfort. Dzięki nowej ramie rurowej ze stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie umieszczono teraz zbiornik paliwa o pojemności 7 litrów pod podłogą (wcześniej znajdował się poniżej siedziska), co dało dodatkowe 10 litrów przestrzeni. Rozstaw osi jest o 13 mm większy – 1 353 mm, a kąt nachylenia główki ramy i wyprzedzenie odpowiednio 26 ° i 85 mm. Wysokość siedziska wynosi 799 mm, a waga z płynami jest o 400 g lżejsza – 133,9 kg.

Zmieniono kąty mocowania silnika i tylnego zawieszenia w celu poprawy amortyzacji i  komfortu jazdy. Lekkie 16-calowe aluminiowe koła zawsze były kluczem do pewności prowadzenia i stabilności SH125i na różnych nawierzchniach, teraz również zamontowano opony bezdętkowe Michelin City Grip o rozmiarze 100/80-16 z przodu i 120/80-16 z tyłu .

 

Tylne amortyzatory mają 5-stopniową regulację napięcia wstępnego z skokiem 83 mm. Teleskopowe przednie widelce 33 mm o skoku 89 mm zapewniają doskonałe trzymanie się drogi i są zestrojone, aby zapewnić jak najlepszą kontrolę podczas jazdy. ABS jest montowany standardowo; tarcze przednia i tylna mają średnicę 240 mm; przedni zacisk jest trzytłoczkowy, a tylny pojedynczy.

Akcesoria

Razem ze standardowym top boxem dostajemy przeprojektowaną szybę i osłony na stopy chroniące przed zmiennymi warunkami pogodowymi. Dostępny jest także Smart top box w stylu retro zintegrowany ze Smart Key.

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl