KTM 690 Duke i 690 Duke R 2016: więcej mocy z kontrolą trakcji

- Piotr Jędrzejak

KTM zaprezentował na targach Eicma nowego 690 Duke razem z bardziej wypasionym bliźniakiem w wersji R. Na pierwszy rzut oka naked wygląda identycznie jak poprzednia wersja, ale w środku kryją się najpoważniejsze zmiany od momentu, gdy w 2012 roku zaprezentowano tę generację 690 Duke’ów.

Delikatnie zmieniła się geometria ramy, jednak największe zmiany dotyczą silnika. W kompletnie nowej głowicy pracuje pojedynczy wałek obsługujący zawory dolotowe bezpośrednio, a wydechowe za pomocą dźwigienek zakończonych rolką. Wałek pełni też funkcję dodatkowego wałka wyrównoważającego, co znacząco zmniejszyło drgania. Nowy tłok i korbowód są lżejsze, jest nowy wał korbowy z nowymi łożyskami oraz dwie świece sterowane oddzielnie. Kolektor dolotowy i układ wydechowy zostały zoptymalizowane. Efektem jest zakres obrotów zwiększony o 1000 oraz zwiększenie mocy o 3,5 KM do poziomu 73,4 KM w 690 Duke. Z kolei 690 Duke R ma 74,7 KM. Wszystko ze spełnionymi normami Euro 4.

KTM 690 Duke R 2016 (6)

Duke’i mają sporo nowego wyposażenia, zegary to kolorowe wyświetlacze TFT, a ABS można ustawić w trybie Supermoto, odłączając tylne koło. Oczywiście na wyposażeniu wciąż jest sprzęgło uślizgowe APTC. Model 690 Duke R w standardzie posiada zakrętowy ABS, trzy tryby sterowania silnikiem, kontrolę trakcji oraz MSR, czyli system zapobiegający blokadzie tylnego koła przy ostrej redukcji (który oczywiście można wyłączyć). Opcje z ostatniego zdania w zwykłym 690 Duke dostępne są tylko w pakiecie „Track Pack”.

KTM 690 Duke 2016 (3)

KTMy schudły o kilogram. 690 Duke waży 148,5 kg, a wersja R to 147,5 kg. Wizualnie można je odróżnić dzięki pomarańczowej ramie i felgom, kierunkowskazom LED oraz pokrywie siedzenia pasażera w wersji R. Oczywiście ceny też różnią się znacznie. Sugerowana cena 690 Duke’a to 36490 pln, a jego brat jest o 8800 pln droższy.

690 Duke 2016 - dane techniczne

690 Duke 2016 – dane techniczne, kliknij aby powiększyć.

690 Duke R 2016 - dane techniczne

690 Duke R 2016 – dane techniczne, kliknij aby powiększyć.

KTM 690 Duke R 2016 (1)

Może ci się zainteresować

MotoRmania jest zaskakującym, lifestyle’owym portalem o tematyce motocyklowej. Podstawą publikacji są rzetelnie i niezależnie przeprowadzane testy motocykli, których dodatkową atrakcją jest inspirujący sposób prezentacji zdjęć. Kompetencja redakcji MotoRmanii została wyróżniona zaproszeniem do testów fabrycznych motocykli wyścigowych klasy Superbike, co błyskawicznie ugruntowało status magazynu jako najbardziej fachowego miesięcznika motocyklowego w Polsce. Nasz portal to długo oczekiwany powiew pasji i prawdziwie motocyklowego stylu życia!

©2010 – 2023 Wszystkie prawa zastrzeżone MotoRmania.com.pl